Corporate foundation niet alleen goed voor imago
Steeds meer bedrijven richten een stichting op voor een goed doel. Dinsdag was prinses Laurentien een van de sprekers op een congres in Utrecht over deze trend.
Wat zijn dat voor stichtingen?
Het gaat om zogeheten corporate foundations. Zo’n stichting is opgericht door een bedrijf dat een deel van de winst afstaat. Meestal gaat dat om 0,5 of 1 procent. Het geld is bedoeld voor goede doelen. Een van de grootste en oudste is Rabobank Foundation, die dinsdag een congres belegde waarop prinses Laurentien sprak.
Waarom staan ze nu opeens in de belangstelling?
Dat is best opmerkelijk, want de Rabobank Foundation bestaat al zo’n 45 jaar. Vorig jaar werd echter pas voor het eerst een congres belegd voor corporate foundations, waar er op het moment zo’n 75 van zijn in Nederland. Blijkbaar vinden steeds meer bedrijven het belangrijk om iets extra’s te doen voor de samenleving en dit ook zichtbaar te maken.
Wat doen deze stichtingen zoal?
Dat is heel wisselend. De ene stichting richt zich op mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt, de andere helpt boeren in het buitenland aan microkrediet en weer andere doen het beide. Deze stichtingen kun je eigenlijk zien als losse bedrijven naast het moederbedrijf. Op dit moment werken er in totaal zo’n 100.000 mensen in deze ‘sector’ en wordt er jaarlijks voor een half miljard euro gedoneerd aan allerei goede doelen.
Wat schieten bedrijven hiermee op?
Op het eerste gezicht lijkt het vooral te draaien om imago. In veel gevallen zal dat ook zo zijn. Maar deskundigen wijzen ook naar andere voordelen. Zo hebben bedrijven baat bij een sterke samenleving waarin de koopkracht toeneemt, aldus Lonneke Roza van de Erasmus Universiteit in een interview met MT vorig jaar. Verder zouden medewerkers die meedoen aan een project volgens haar loyaler worden richting het bedrijf. „Ze zijn trots op het werk dat ze doen, zijn productiever en minder vaak ziek. Dat levert bedrijven dus indirect voordeel op.”