Bij Unilever daalt omzetgroei door vooral devaluaties
Voedings- en wasmiddelenconcern Unilever denkt over het eerste kwartaal van dit jaar een omzetgroei van 1 tot 2 procent te realiseren.
Als rekening wordt gehouden met de bedrijven die Unilever afstoot, vermindert de totale omzet zelfs 2 procent. Over heel 2001 bedroeg de autonome omzetgroei nog 4 procent. Dat heeft Unilever-directeur H. Green maandag gezegd tijdens een telefonische conferentie voor analisten.
De omzetgroei viel met name terug in de opkomende markten, aldus Green, waar het concern te maken kreeg met devaluaties. Daardoor gingen de prijzen omhoog en daalde de afzet. Ook zijn introducties van nieuwe producten in Europa, Noord-Amerika en Azië in vergelijking met het voorgaande jaar vertraagd.
Unilever is bezig zijn merken te beperken tot een aantal van 400. Deze leidende merken deden het beter dan gemiddeld en zagen de omzet groeien met 3 procent. Over 2001 bedroeg de omzetgroei hier nog 5,3 procent.
Volgens Green houdt Unilever over heel 2002 vast aan een winstgroei per aandeel van net boven de 10 procent. In het eerste kwartaal was dat zelfs 25 procent. De definitieve kwartaalcijfers verschijnen 26 april. Op de Amsterdamse effectenbeurs daalde Unilever na de woorden van Green bijna 1 procent.