Binnenland

„Jongeren risico op de weg”

„Jongeren tussen de 18 en de 24 jaar lopen het meeste risico op een ernstig ongeval.” Patrick Rugebregt, woordvoerder van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), herkent het patroon van het ongeluk in Almelo. Vijf jongeren uit Zeewolde kwamen daarbij om het leven. „Een volgeladen auto, een scherpe bocht, een jonge bestuurder en dan tegen een boom: we zien het regelmatig in het weekend.”

18 October 2004 11:06Gewijzigd op 14 November 2020 01:46

Belangrijkste oorzaak is volgens Rugebregt de onervarenheid van bestuurders in combinatie met hun branieachtige gedrag. „Vooral jonge mannen willen nogal eens stoer doen: zij lopen twee keer zo veel risico als jonge vrouwen en meer dan vier keer zo veel als 25- tot 49-jarige mannen.”

Door onervarenheid taxeren de jonge bestuurders verkeerssituaties nogal eens verkeerd. „Zij kunnen afstanden nog niet goed inschatten en remmen bijvoorbeeld te laat voor een bocht. Bovendien overschatten zij de eigen rijvaardigheid; ze denken zo’n bocht wel met 80 kilometer per uur te kunnen nemen.”

Volgens Rugebregt speelt alcohol in de categorie jongeren een ondergeschikte rol. „Dat vormt meer een probleem bij wat oudere mensen. Jongeren houden zich over het algemeen goed aan het BOB-principe, de chauffeur is een Bewust Onbeschonken Bestuurder. Maar als zijn passagiers wel gedronken hebben, kunnen zij hem behoorlijk opjagen. Een ervaren chauffeur zal zich niet laten beïnvloeden, maar een onervaren jongere wil het gaspedaal dan nog wel eens behoorlijk indrukken.”

Na een ongeluk waarbij de bestuurder is omgekomen, wordt over het algemeen geen alcoholtest afgenomen. „Een politieman uit Tilburg heeft daar vorig jaar wel voor gepleit, maar dat is er niet door gekomen. Er zou in Nederland niet genoeg mankracht voor zijn. Bovendien is het een ethische kwestie: nabestaanden krijgen het nog moeilijker als ze weten dat de overleden persoon gedronken had.”

Een goede maatregel om het aantal uitgaansdoden te verminderen, is volgens Rugebregt het puntenrijbewijs dat minister Peijs van Verkeer wil invoeren. „Jongeren die gepakt worden bij een verkeersovertreding krijgen strafpunten en kunnen zo hun rijbewijs kwijtraken. Dat zal hen in toom houden.”

Daarnaast vindt de SWOV-woordvoerder het een goed idee om jongeren op 17-jarige leeftijd onder begeleiding te laten rijden. „Dan maken ze kilometers en doen ze ervaring op, voordat ze hun rijbewijs halen. Nu kan een getalenteerde rijschoolleerling na tien rijlessen al examen doen. Als hij dan slaagt, gaat hij met een minimum aan ervaring de weg op. Met alle gevolgen van dien.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer