Weer groen licht voor reclame Second Love
Billboards van de overspelsite Second Love vallen onder de vrijheid van meningsuiting.
Dat oordeelde donderdag het College van Beroep, de hoger-beroepsinstantie van de Reclame Code Commissie (RCC). Daarmee volgt het college een uitspraak van de RCC van 9 november.
Namens prolifeburgerplatform CitizenGo maakte Michiel Hemminga in de zitting in hoger beroep op 11 december bezwaar tegen de bushokjesreclame van Second Love. Hemminga hield het college voor dat het door Second Love gepropageerde overspel „schadelijk is voor de geestelijke gezondheid.”
In de beslissing van donderdag wijst het College van Beroep erop dat Hemminga een rapport presenteerde van marktonderzoekbureau Ipsos waaruit blijkt dat een „aanzienlijke groep personen relcame voor Second Love onwenselijk acht.” Het college stelt daarentegen: „Dit neemt echter niet weg dat het op zichzelf genomen toegestaan is deze dienst aan te bieden en daarvoor reclame te maken. De dienst is niet bij wet verboden en het maken van reclame daarvoor valt onder de vrijheid van meningsuiting.”
Het college vindt het „niet aannemelijk” dat de reclame voor de overspelsite leidt tot „maatschappelijke ontwrichting of zodanig ernstige sociale gevolgen heeft dat die reclame ontoelaatbaar is.”
Hemminga noemt de beslissing van het college donderdag „teleurstellend.” Hij overweegt „verdere juridische stappen. Dit zal dan bij een rechtbank zijn.”