Klagers: Second Love veroorzaakt psychisch leed
Reclames voor overspelsites zijn zo schadelijk voor huwelijken dat ze aan dezelfde regels gebonden moeten worden als advertenties voor producten die de gezondheid schaden, zoals sigaretten.
Dat vindt Michiel Hemminga, die bij de Reclame Code Commissie een klacht heeft ingediend tegen reclame-uitingen van de overspelsite Second Love. Donderdag diende een zitting over een poster waarop de tekst ”Flirten is niet alleen voor singles” staat.
Hemminga voerde het woord namens een groep klagers die zich hebben verenigd in burgerplatform CitizenGo. Niet alles wat schadelijk is, moet verboden worden, betoogde hij tijdens de zitting, maar reclame maken voor wat schadelijk is, mag niet de norm worden.
Niet instemmend
Daarom wil hij dat reclame voor vreemdgaan op dezelfde manier aan banden wordt gelegd als reclame voor sigaretten. Volgens hem kan vreemdgaan psychische schade veroorzaken en worden de belangen van „al dan niet onwetende, maar niet-instemmende partners” geschaad.
Dat geldt ook voor de belangen van kinderen van vreemdgaande ouders. Hemminga zei namens het burgerplatform dat de reclame aanzet tot ontrouw en vreemdgaan. Daar komt bij dat zo’n poster kinderen een verkeerd beeld geeft van wat normaal is binnen een relatie.
Tijdens de zitting van de Reclame Code Commissie zei Hemminga dat dergelijke uitingen de vertrouwensband van huwelijkspartners ondermijnen. Bovendien mag een „seksueel geladen” poster die aanzet tot „onzedig en oneerbaar gedrag” naar zijn mening niet in het openbaar getoond worden; in de wet staat dat „afbeeldingen waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar”, niet in het openbaar te zien mogen zijn.
Afkeurenswaardig
Een vertegenwoordiging van Second Love was op de zitting niet aanwezig. In een schriftelijke reactie liet het bedrijf weten dat het zich kan voorstellen dat er mensen zijn die Second Love niet kunnen waarderen, of zelfs afkeurenswaardig vinden. Maar ook in zo’n geval moet een bedrijf in staat worden gesteld reclame te maken, vinden de mensen achter de overspelsite.
In opdracht van CitizenGo peilde onderzoeksbureau Ipsos hoe er in de samenleving over de reclames van Second Love wordt gedacht. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de volwassen Nederlanders negatief is over de reclame-uitingen. Ook vindt meer dan de helft dat deze ingaat tegen de goede smaak en het fatsoen.
Een petitie tegen de reclame van Second Love, die in augustus begon, is inmiddels ruim 60.000 keer ondertekend.