Laurus haalt 200 miljoen op met aandelenemissie
Het supermarktconcern Laurus gaat nieuwe aandelen uitgeven. Daarmee wordt 200 miljoen euro aan vers kapitaal opgehaald, zo meldde de kwakkelende eigenaar van ketens als Konmar, Edah en Super De Boer vrijdag.
De plaatsing van de aandelen is onderhands geregeld. Dat betekent dat de huidige grootaandeelhouder, het Franse detailhandelsconcern Casino, en een bankenconsortium de stukken kopen. Casino neemt voor 51,2 procent deel aan de emissie. Het concern heeft nu 38,7 procent van Laurus in handen. Financieel topman K. Tewarie kon niet zeggen hoe groot het belang zal worden, omdat de uitgifteprijs van de nieuwe aandelen nog niet vaststaat. Maar het aandelenbelang in Laurus zal nooit groter worden van 50 procent.
Laurus zegt de opbrengst te willen gebruiken voor investeringen in de herpositionering van zijn winkels. De inkomsten uit de emissie worden toegevoegd aan het eigen vermogen en gebruikt om schulden te verlagen. „Ik denk dat dit Laurus ontzettend helpt om in deze moeilijke markt een volgende slag te slaan", aldus topman H. Bruijniks.
Zonder de kapitaalinjectie zou Laurus eind dit jaar op een negatief eigen vermogen zijn uitgekomen. Eind juni bedroeg het vermogen nog slechts 75 miljoen euro. Ruim twee jaar terug plaatste Laurus ook al nieuwe aandelen om extra kapitaal binnen te halen.
Het geld vliegt momenteel met bakken het concern uit. Een eerder aangekondigde reorganisatie, waarbij bijna 1300 banen verdwijnen, kost ongeveer 25 miljoen euro. Laurus verwacht nog eens 60 tot 80 miljoen euro opzij te moeten leggen voor een afschrijving op de supermarkten van Groenwoudt, die in 2000 zijn overgenomen. In 2005 zal het eigen vermogen verder slinken, met 70 miljoen euro, door de introductie van nieuwe boekhoudregels.
Naast financiële zorgen, heeft Laurus last van de gevolgen van de prijzenslag tussen de supermarktketens. De omzet van de Laurus–winkels is daardoor in de eerste negen maanden van dit jaar met 10 procent gedaald tot ruim 3,1 miljard euro. Ook verwacht het bedrijf dat zijn activiteiten dit jaar een nettoverlies zullen opleveren.
Laurus verliest al enige tijd terrein ten opzichte van zijn concurrenten. Zelf schat het bedrijf dat het over de eerste negen maanden een marktaandeel had van 16,6 procent. Dat was in de eerste helft van dit jaar nog 16,8 procent.
Laurus hoopt marktaandeel terug te winnen door zijn winkelformules aan te passen. Dit had het concern eerder dit jaar al aangekondigd, maar volgens de directie is het nu noodzakelijk om de ombouwoperatie versneld uit te voeren. Edah gaat zich daarbij profileren als Lekker