Facebookreclame kon gericht worden aan Jodenhaters
Wie op Facebook een advertentie plaatst, kon die tot voor kort richten aan Jodenhaters, sympathisanten van de Duitse SS en andere geweldadige groepen.
Dat ontdekte ProPublica, een Amerikaanse website van onderzoeksjournalisten.
Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid advertenties te richten aan profielen van mensen met een specifiek interessegebied. Hierdoor is de kans groter dat er op de reclame gereageerd wordt.
Wie een advertentie maakt, kan kiezen uit een lijst van meer dan 29.000 categorieën. Die variëren van “Hongaarse worstjes” tot “Mensen in huishoudens met een geschat huishoudelijk inkomen van meer dan een ton.”
ProPublica diende vorige week een advertentieaanvraag in ter promotie van hun website. Ze richtten die aan mensen die geïnteresseerd waren in de vraag “Hoe verbrand je een Jood?”. Facebook accepteerde de aanvraag.
Algoritme
De categorieën worden door Facebook automatisch gegenereerd door een algoritme. Die maakt gebruik van de studierichting, interessegebieden, maar ook de woonplaats en leeftijd van gebruikers.
Doordat Facebook gebruik maakt van zo’n algoritme, kunnen ook categorieën als Jodenhater opduiken.
Facebook laat in een reactie aan ProPublica weten dat de categorieën in kwestie verwijderd zijn. „Om te voorkomen dat dergelijke situaties in de toekomst blijven voorkomen, zijn we nieuwe beveiligingssystemen in ons systeem aan het bouwen.”