Zakelijke markt blijft KPN dwarszitten
Telecomconcern KPN blijft last houden van zwakkere prestaties op de zakelijke markt. Daardoor viel de omzet van het bedrijf, ondanks groei bij de consumentendivisie, lager uit.
KPN zag zijn totale omzet 2,7 procent lager uitvallen op 1,6 miljard euro, zo blijkt uit de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers van het concern. Op de consumentenmarkt profiteerde het concern onder meer van het bundelen van diensten als bellen, internet en tv. Op de zakelijke markt was er sprake van daling van „internationaal verkeer” terwijl ook de „prijsdruk in mobiel” zorgde voor lagere opbrengsten.
Veel bedrijven kiezen voor nieuwe technologieën en diensten om met elkaar te communiceren. Dat gaat ten koste van de traditionele telecomdiensten. KPN hoopt zijn klanten in de toekomst meer IT-gerelateerde diensten te verkopen.
De operationele winst van KPN steeg met 13 procent tot 232 miljoen euro. Het bedrijf hoefde onder meer 19 miljoen euro minder aan afschrijvingen te doen. Onder de streep resteerde een winst van 191 miljoen euro, tegenover 162 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder, geholpen door lagere investeringen. Deze vielen op jaarbasis een vijfde lager uit. Verder leverden kostenbesparingen aan het einde van het tweede kwartaal structureel 65 miljoen euro op.
Voor heel het jaar voorziet KPN een bedrijfsresultaat dat in lijn ligt met 2016. Het bedrijf heeft circa 1,2 miljard euro aan investeringen gepland. Verder sprak KPN de intentie uit om 0,11 euro dividend per aandeel uit te keren. Dit wordt in de toekomst waarschijnlijk verhoogd, omdat het bedrijf meer geld in kas heeft. Dat komt onder meer door lagere rentelasten.
De impact van de nieuwe regels voor roaming schat KPN voor heel 2017 op 40 miljoen tot 50 miljoen euro. Door nieuwe EU-regels hoeven klanten bijna geen rekening meer te houden met extra kosten voor roaming in het buitenland. Die extra kosten zijn sinds medio juni voor de provider.