Drukte en gevaren op het fietspad nemen toe
De drukte op het fietspad neemt toe. Het aantal ongevallen ook. Binnen 48 uur tijd zijn er alleen al drie wielrenners bij een ongeluk om het leven gekomen. „Houd meer rekening met elkaar.”
Een 77-jarige wielrenner uit Hillegom is dinsdag rond het middaguur verongelukt in Abbenes (Noord-Holland). Het slachtoffer maakte met een groepje wielrenners een toertocht. Om nog onbekende reden kwam hij ten val en werd door een vuilniswagen geraakt. De wielrenner was op slag dood.
Zondag en maandag kwamen in Hulst (Zeeland) twee wielrenners om het leven bij twee afzonderlijke incidenten. De veroorzaker van het ongeval van maandagavond –mét alcohol, zónder rijbewijs– verloor waarschijnlijk de macht over het stuur.
De aanrijding van zondag kostte een 64-jarige wielrenner uit België het leven. De automobilist reed aanvankelijk door, maar heeft zich dinsdag gemeld bij de politie. Bij het ongeluk verloor hij een spiegel van zijn Opel Vectra, die op de plaats van het ongeluk werd teruggevonden.
In Woudenberg is dinsdagavond een 70-jarige e-biker overleden na een aanrijding met een vrachtwagen. Langdurige reanimatie mocht niet baten. De chauffeur was na het ongeluk doorgereden, maar is inmiddels aangehouden. Een fietser is dinsdagmiddag ernstig gewond geraakt bij een aanrijding tussen Rhenen en Wageningen.
Tragisch
De ongevallen zijn ernstig. Tragisch ook. Het wordt drukker en daarmee gevaarlijker op het fietspad, constateert José de Jong van Veilig Verkeer Nederland (VVN). „Door de aandacht voor de Tour de France en het mooie weer stappen meer mensen op de fiets.”
Fietsers zijn een kwetsbare groep weggebruikers. Wielrenners vormen met hun hoge snelheid en –soms lompe– rijgedrag regelmatig de schrik van het fietspad. Meer dan eens eisen ze met een forse brul ruimte op. Of dwingen voorrang af.
Bij fietsongevallen zijn vaak senioren betrokken, niet zelden bij eenzijdige aanrijdingen. „Ouderen lopen daarbij sneller letsel op dan jongeren.” Toch moeten ouderen volgens haar vooral de fiets blijven pakken. „Zolang het kan, moeten ze blijven fietsen. Dit is vaak hun enige vervoersmogelijkheid.”
De toename van het aantal snelle elektrische fietsen, de zogenaamde speed pedelecs, baart de organisatie voor verkeersveiligheid zorgen. „Fietspaden zijn doorgaans niet berekend op de snelheden van speed pedelecs.” VVN pleit voor oplossingen. „De huidige situatie is niet houdbaar.”
Verkeersdoden
Het aantal verkeersdoden in Nederland stijgt weer, na jaren van daling. In 2016 vielen er 629 dodelijke slachtoffers, fors meer dan in 2014 (570) en 2015 (621). Ruim een derde van de verkeersdoden was vorig jaar inzittende van een auto (231), bijna een derde was fietser (189), zo blijkt uit CBS-cijfers. Het aantal dodelijke fietsongevallen is nagenoeg stabiel gebleven, schreef verkeersminister Schultz aan de Kamer.
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er 37.600 fietsslachtoffers op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis beland. Eén op de tien is wielrenner. Een kwart werd aangereden, een derde botste ergens tegenop, terwijl ruim één op de tien het evenwicht verloor. Het aantal ongevallen met racefietsen neemt toe, zo leert het Letsel Informatie Systeem, gebaseerd op het aantal ziekenhuisbehandelingen. „In 2011 werden 3700 wielrenners behandeld op de eerste hulp, vorig jaar waren dit er 4700”, zegt woordvoerder Yvonne Nicasie van VeiligheidNL. Racefietsongevallen komen het meest voor bij mannen tussen de 35 en de 54.
Wielrenners blijken in groepen meer risico te lopen dan wanneer ze individueel op pad gaan. Van alle fietsongevallen gebeurt pakweg 70 procent tijdens het fietsen in een groep, meldt Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Fietsers komen vaak in botsing met andere fietsers. VVN ziet weinig heil in voorlichtingscampagnes om het aantal fietsongevallen terug te dringen, stelt De Jong. „Fietsers moeten meer rekening houden met elkaar en hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden.”