EU-ministers willen snel schonere auto
De ministers van Milieu van de Europese Unie willen snel zuinigere en schonere auto’s. Bovendien mogen airco’s van nieuwe wagens vanaf 2017 geen fluorgassen meer bevatten. De ministers overwegen de fabrikanten strenge normen op te leggen als die niet zelf snel verbeteringen aanbrengen.
Dat bleek donderdag in Luxemburg bij een discussie tussen de ministers van de 25 EU-landen, onder voorzitterschap van staatssecretaris Van Geel (Milieu).
Het wegverkeer stoot nu een kwart van alle CO2 (kooldioxide) in Europa uit. „Waarom kunnen de fabrikanten het gemiddeld verbruik niet verlagen van 5,3 naar 5,0 liter per 100 kilometer in 2010? Dat is toch maar een kleine stap”, foeterde de Duitse minister Trittin. „Dat zou een brevet van onvermogen zijn.”
Zijn Zweedse collega Sommestad stelde voor meer milieuvriendelijker ethanol en koolzaadolie door gewone brandstof te mengen. Ze wil het maximum verhogen van 5 naar 10 procent per liter: dat moet flink wat diesel en benzine schelen. Haar Spaanse collega Narbona opperde zelfs om simpelweg zware en grote autotypes te verbieden: dat zijn immers de brandstofverslinders.
Zuiniger motoren alleen zijn niet genoeg, vinden de ministers. Europees milieucommissaris Wallström bereidt daarom een nieuwe set emissie-eisen voor. De maximale uitstoot van CO2 zou omlaag moeten van 140 naar 120 gram per autokilometer. De emissie van NO is in het nieuwe dieseltype Euro-5 mogelijk 70 procent lager dan in het huidige type Euro-4.
Diesels mogen bovendien minder kleine roetdeeltjes uitstoten: die tasten nu de longen aan, waardoor elk jaar tienduizenden Europeanen voortijdig sterven. Wallström zei dat landen elk op eigen wijze het roetfilter mogen stimuleren. Wel komt ze in 2005 met een soort overkoepelende regeling. Nederland stimuleert het roetfilter in dieselauto’s vanaf 1 januari via de aankoopbelasting BPM.
Om de opwarming van de aarde te remmen, besloten de EU-ministers dat airco’s van nieuwe auto’s vanaf 2017 geen fluorgassen meer mogen bevatten. Vooruitlopend op het verbod mogen autofabrikanten vanaf 2011 geen nieuwe modellen met fluorairco’s meer op de markt brengen. Bovendien mag de apparatuur minder lekken.
De ministers willen ook fluorgassen in een grote groep andere producten verbieden, onder meer in dubbel glas, verende sportschoenen en bepaalde brandblussers. Als het Europees Parlement ermee instemt kan het verbod in 2006 ingaan.
„Fluorgassen zijn erg agressief voor het klimaat”, zei Europees commissaris Wallström. „Deze maatregel betekent omgerekend 40 tot 60 miljoen ton CO2 minder in 2020. Dat is vrij veel.”
Staatssecretaris Van Geel drukte de tegenstanders op het hart dat de Europese norm nog slechts een eerste stap is. Over enkele jaren volgt een herziening. Waarschijnlijk is dan nog minder fluorgas toegestaan. Europees commissaris Wallström zei dat de nieuwe norm het meest haalbare was. Volgens Wallström is er uiteindelijk milieuwinst omdat de meeste EU-landen hun normen moeten aanscherpen.
De maatregel heeft voor de Nederlandse industrie en overheid praktisch geen gevolgen, aldus een hoge Nederlandse ambtenaar.
Met zijn pleidooi voor stillere autobanden beet staatssecretaris Van Geel in het stof. De bewindsman had door dergelijke banden snel het verkeerslawaai willen verminderen. Maar in veel landen is verkeerslawaai geen probleem, vooral niet in dunbevolkte gebieden. De meeste ministers hadden daarom geen haast met scherpere geluidsnormen voor autobanden. Ze wachten op testresultaten.