Kerk & religie

Bijbelse lijnen over de vrucht van de Geest

Iedere inwoner van Groot-Brittannië kent de slogan ”5-A-Day”. Die verwijst naar de aanbeveling om voor een goede gezondheid dagelijks vijf porties groenten of fruit te eten.

Willem van Klinken
12 May 2017 15:55Gewijzigd op 17 November 2020 01:37
beeld Fotolia
beeld Fotolia

Christopher J. H. Wright is directeur van de Langham Partnership, een organisatie die predikanten en kerkleiders overal ter wereld wil toerusten om het Woord van God door te geven en toe te passen in de eigen context. Langham voerde in Groot-Brittannië campagne met ”9-A-Day”: een christen moet dagelijks aandacht hebben voor de negenvoudige vrucht van de Geest.

Een vrucht van deze campagne is het boekje ”Cultivating the Fruit of the Spirit”. Paulus’ opsomming van de vrucht van de Geest in Galaten 5:22 kent negen onderdelen: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid (Statenvertaling: goedertierenheid), goedheid, trouw (SV: geloof), zachtmoedigheid, zelfbeheersing (SV: matigheid). Wright bespreekt ze in evenzoveel hoofdstukken, met een inleiding en conclusie over het verband waarin Paulus’ opsomming staat.

Wright beschrijft doorgaans eerst hoe de desbetreffende vrucht van de Geest een eigenschap is van God Zelf, of een gevolg is van Gods werk. Zo wijst Hij erop hoe in de prediking van Jeremia en Hosea Gods bijzondere geduld blijkt. God is bovenal geduldig omdat Hij in Jezus Christus het gewicht van de zonden van de wereld draagt.

Veel aandacht krijgt ook de vrucht van de Geest in het leven van Jezus. Bijvoorbeeld Zijn zachtmoedigheid. Het was Jezus Die zei: „Leer van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart” (Matth. 11:29). Paulus’ omschrijving van de vrucht van de Geest is in essentie een portret van Jezus Christus, benadrukt Wright herhaaldelijk.

De auteur illustreert wat de Heilige Geest uitwerkt in het leven van de gelovigen ook aan de hand van Bijbelse personen. Zo passeert de vriendelijkheid van Ruth en Boaz de revue, de goedheid van Daniël, de trouw van Mozes en de zelfbeheersing van Jozef.

Regelmatig legt Wright –als theoloog gespecialiseerd in het Oude Testament– mooie verbanden. Zo brengt hij bij de blijdschap de oudtestamentische feesten ter sprake, die gepaard gingen met uitbundige vreugde. Die vreugde wordt op twee manieren ingekaderd: ze moet moreel zuiver zijn en ook de buitenstaanders en armen mogen erin delen. Als het gaat om trouw noteert hij dat het Nieuwe Testament waarschuwt voor ontrouw met geld en richtlijnen geeft voor een betrouwbare en transparante omgang met gemeenschapsgeld.

Als evangelicaal theoloog heeft Wright weinig expliciete aandacht voor de vraag hoe een zondig mens deel krijgt aan de Geest en hoe de Geest in een mensenhart werkt. Bij een nauwkeurig lezen van de Bijbel zijn zulke vragen echter nooit ver weg. Dat blijkt bijvoorbeeld als Wright benoemt wat de wortel is van zachtmoedigheid: „de diepe bron van zelfkennis en dankbaarheid voor de genade van God die je gered heeft van je eigen zonden en falen.”

Wat in het boekje regelmatig naar voren komt, is dat het bij de vrucht van de Geest niet gaat over een set regels, maar over de persoon die je bent. Aandacht voor de vrucht van de Geest is onmisbaar voor de vorming van een christelijk karakter. Dat vraagt tijd, zowel op de korte als op de lange termijn, zoals de titel ook aangeeft.

Zo is dit boekje ook het beste te gebruiken: iedere keer een stukje, met een open Bijbel en gevouwen handen. De vragen aan het einde van ieder hoofdstuk helpen om de toepassing te maken naar het persoonlijke leven en de kerkelijke en culturele situatie.

Boekinfo

Cultivating the Fruit of the Spirit, Christopher J. H. Wright; uitg. IVP, Downers Grove, IL, 2017; ISBN 978 0 8308 4498 2; 164 blz.; $ 16,-

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer