Wetenschap & techniek

Maersk test roterende zeilen op containerschip

De Deense rederij Maersk rust een van zijn containerschepen uit met roterende zeilen. Deze veelbelovende techniek moet het brandstofverbruik met ongeveer een tiende verminderen.

IPS
15 March 2017 08:41Gewijzigd op 17 November 2020 00:57
De roterende zeilen zijn een gemoderniseerde versie van de Flettner-rotor, die begin vorige eeuw al is uitgevonden. Bij de juiste zijwind draait de cilinder, en stuwt hij zo het schip voorwaarts dankzij het zogenoemde Magnuseffect. beeld IPS
De roterende zeilen zijn een gemoderniseerde versie van de Flettner-rotor, die begin vorige eeuw al is uitgevonden. Bij de juiste zijwind draait de cilinder, en stuwt hij zo het schip voorwaarts dankzij het zogenoemde Magnuseffect. beeld IPS

Het ziet er wat vreemd uit: 30 meter hoge, 5 meter brede cilinders op het dek van een containerschip. Maar de zogenaamde roterende zeilen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroenen van de scheepvaart, die nu nog teveel zware olie gebruikt.

Nieuw is de techniek niet. De zuilen zijn een gemoderniseerde versie van de Flettner-rotor, die begin vorige eeuw al is uitgevonden. Bij de juiste zijwind draait de cilinder, en stuwt hij zo het schip voorwaarts dankzij het zogenoemde Magnuseffect. De motoren kunnen dan een standje lager geschakeld worden zonder daarbij tijd te verliezen.

Containerschip

Maersk heeft beslist een van zijn grote containerschepen uit te rusten met twee zuilen van het Finse bedrijf Norsepower. De cilinders zullen in de eerste helft van 2018 geïnstalleerd worden, en getest worden tot einde 2019. Norsepower maakt zich sterk dat de techniek het brandstofverbruik van een doorsnee schip met 7 tot 10 procent kan verminderen.

„Flettnerrotors hebben het potentieel om het brandstofverbruik van een schip aanzienlijk te verminderen, met name op tankers”, zegt Andrew Scott, programmadirecteur bij het Britse Energy Technologies Institute (ETI), dat steunt verleent aan het project. „Het is een van de weinige technieken die besparingen van meer dan 10 procent mogelijk kunnen maken. Maar tot nog toe is ze niet voldoende gedemonstreerd op volle zee om de voordelen te bewijzen. Dit project maakt het aantrekkelijker voor rederijen en investeerders, en kan een significante rol spelen om de brandstofkosten te verminderen en de milieubelasting door de scheepvaart in de toekomst te verkleinen.”

Broeikasgassen

De scheepvaart is een van de snelst groeiende bronnen van CO2-uitstoot uit transport. Tegen 2050 zal de scheepvaart goed zijn voor naar schatting 17 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Toch blijft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) een akkoord rond een uitstootreductie voor zich uitschuiven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer