EU pakt schadelijke auto–airco’s aan
Airco’s van nieuwe auto’s mogen vanaf 2017 geen fluorgassen meer bevatten, omdat die te sterk bijdragen aan de opwarming van de aarde. Milieuministers van de 25 landen van de Europese Unie hebben daarover donderdag een politiek akkoord bereikt, onder voorzitterschap van staatssecretaris Van Geel (Milieu). Vooruitlopend op het verbod mogen autofabrikanten vanaf 2011 geen nieuwe modellen meer op de markt brengen met fluor–airco’s. Bovendien mag de apparatuur minder lekken.
De ministers willen ook fluorgassen in een grote groep andere producten verbieden, onder meer in dubbel glas, verende sportschoenen en bepaalde brandblussers. Als het Europees Parlement ermee instemt kan het verbod vanaf 2006 ingaan.
„Fluorgassen zijn erg agressief voor het klimaat", zei Europees commissaris Wallström. „Deze maatregel betekent omgerekend 40 tot 60 miljoen ton CO2 minder in 2020. Dat is vrij veel."
Groot verzet tegen het Europese Commissievoorstel kwam van Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Die landen vinden het plan niet ver genoeg gaan. Ze hebben zelf strengere normen voor de fluorgassen en moeten ze nu waarschijnlijk verplicht afzwakken om het eigen bedrijfsleven niet op achterstand te brengen. „Dat kan ik onmogelijk aan mijn inwoners uitleggen!", riep een verbouwereerde Deense minister. Denemarken en Oostenrijk stemden tegen, terwijl Zweden, België en Portugal zich van stemming onthielden.
Staatssecretaris Van Geel drukte de tegenstanders op het hart dat de Europese norm nog slechts een eerste stap is. Over enkele jaren volgt een herziening. Waarschijnlijk is dan nog minder fluorgas toegestaan. Europees commissaris Wallström zei dat de nieuwe norm het meest haalbare was. Volgens Wallström is er uiteindelijk milieuwinst omdat de meeste EU–landen hun normen moeten aanscherpen.
De maatregel heeft voor de Nederlandse industrie en overheid praktisch geen gevolgen, aldus een hoge Nederlandse ambtenaar.