„Google passeert Apple als waardevolste merk”
Google heeft Apple van de troon gestoten als meest waardevolle merk ter wereld, althans volgens een woensdag gepubliceerde ranglijst van het Britse merkwaarderingsbureau Brand Finance. Waar Apple moeite heeft met het handhaven van zijn technologische voorsprong ten opzichte van concurrerende smartphonemakers, kent Google als zoekmachine nagenoeg geen serieuze rivalen meer.
De merkwaarde van Google, dat een belangrijk deel van zijn inkomsten haalt uit reclame bij het zoeken op internet, is in 2016 met bijna een kwart gestegen tot een kleine 110 miljard dollar. Die van Apple daalde van bijna 146 miljard naar dik 107 miljard dollar.
Apple eindigde de voorgaande vijf jaar nog als waardevolste merk. Google bekleedde die positie voor het laatst in 2011. Jaarlijks verschijnen tal van lijstjes waarin de kracht en waarde van merken worden vergeleken, aan de hand van uiteenlopende criteria en met wisselende resultaten.
Het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf op de lijst van Brand Finance is dit jaar wederom Shell, gevolgd door ING, Philips, Rabobank en Heineken. ING heeft de tweede plek van Philips overgenomen, terwijl Rabobank van de Nederlandse bedrijven het grootste merkwaardeverlies noteerde.
Als het gaat om merkkracht, ziet de ranglijst er heel anders uit. Hier heeft LEGO de koppositie overgenomen van Disney. De speelgoedsteentjesfabrikant dankt zijn succes vooral aan de vele medialicenties en samenwerkingsverbanden die hebben geleid tot onder meer LEGO Star Wars, LEGO Harry Potter en LEGO Batman. De kracht van een merk is bij Brand Finance onder meer afhankelijk van naamsbekendheid, reputatie, loyaliteit van klanten en tevredenheid van werknemers.