Binnenland

Verkeerschaos blijft ondanks acties uit

Het openbaar vervoer ligt donderdag zo goed als plat. De treinen staan stil en veel bussen zijn niet uitgereden. Veel reizigers hadden echter rekening gehouden met de staking en hebben ander vervoer geregeld. Op de weg was het drukker dan normaal, maar grote problemen bleven uit.

ANP
14 October 2004 06:59Gewijzigd op 14 November 2020 01:45
AMSTERDAM - NS-personeel is donderdagochtend op het Centraal Station in Amsterdam onderweg naar een stakingbijeenkomst met FNV-voorzitter Lodewijk de Waal. Het treinverkeer in Nederland ligt donderdagochtend tot dusver helemaal plat door de vakbondsacties
AMSTERDAM - NS-personeel is donderdagochtend op het Centraal Station in Amsterdam onderweg naar een stakingbijeenkomst met FNV-voorzitter Lodewijk de Waal. Het treinverkeer in Nederland ligt donderdagochtend tot dusver helemaal plat door de vakbondsacties

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen en een aantal regionale vervoerders, zoals Connexxion, BBA en Arriva, hebben donderdagochtend rond een uur of vijf het werk neergelegd. De stakingsbereidheid is erg groot.

Voorzitter H. van der Kolk van FNV Bondgenoten sprak van de meest succesvolle actie tegen het sociaal beleid van het kabinet tot nu toe. Hij gaf wel toe dat het stilleggen van het openbaar vervoer niet makkelijk is, want „je krijgt een hoop kritiek en irritatie over je heen”. Maar „beter 24 uur last dan een leven lang”, zei hij op een stakingsbijeenkomst op Rotterdam Centraal.

De NS probeert waar mogelijk treinen in te zetten. Tot nu toe is dat echter niet gelukt, omdat te veel werknemers staken. Een betrouwbare dienstregeling is daardoor niet haalbaar.

Veel treinreizigers hebben echter rekening gehouden met de landelijke actiedag. De stations waren uitgestorven. Zo was op Rotterdam Centraal geen reiziger te bekennen, alleen de pers was in groten getale op komen dagen. De winkels waren gesloten. Ook op Utrecht Centraal en op Amsterdam Centraal was het rustig. De perrons waren leeg en veel winkels hielden de deuren op slot.

Connexxion stuurde aanvankelijk nog wel bussen de deur uit, maar bij de haltes stonden vrijwel geen reizigers. Daarom heeft de vervoerder besloten de meeste bussen binnen te houden. Alleen op Texel en op Schiphol rijden bussen. BBA en Arriva lagen helemaal plat.

Veel mensen hadden ervoor gekozen om met de auto naar het werk te gaan. Om de files te vermijden, vertrokken veel forenzen eerder dan normaal. Het hoogtepunt van de spits deed zich al voor om kwart voor acht, terwijl op een doorsnee donderdag rond half negen de meeste files staan. Er stonden toen bijna vijftig files met een totale lengte van 232 kilometer. Normaal ligt dat medio oktober rond de 200 kilometer. Om 10.00 uur was het leed geleden en stonden er nog maar twee files.

Ondanks de drukte bleven grote problemen op de snelwegen uit. Het Korps Landelijke Politiediensten meldde dat er geen extra ongelukken zijn gebeurd. Het droge weer en het rustige rijgedrag hebben dat voorkomen. De verkeerspolitie had twee keer zoveel surveillanceauto’s ingezet.

Reizigers op Schiphol werden de dupe van de actiedag. Toeristen en zakenreizigers die donderdag vertrekken, waren met de auto of taxi gekomen. Sommigen hadden zelfs de laatste trein op woensdagavond genomen. Buitenlanders die donderdag zijn geland, werden onaangenaam verrast. Zij moesten alternatief vervoer regelen. Velen kozen voor de taxi. Er stond dan ook een grote rij voor de standplaats.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer