Maker Batavus en Sparta positiever over 2020 na uitstekende zomer
Fietsenfabrikant Accell heeft een uitstekende zomer en nazomer beleefd. De maker van merken als Batavus en Sparta wist in de maanden juli tot en met oktober een flinke omzetgroei te realiseren. Volgens Accell bleef de vraag naar fietsen en fietsonderdelen in heel Europa de voorbije maanden sterk.
De lockdownmaatregelen dit voorjaar, waardoor ook veel fietsenwinkels hun deuren sloten, zorgden er volgens Accell voor dat aankopen werden opgeschoven. Toen winkels weer de deuren openden werden de misgelopen omzetten snel weer goedgemaakt. Concreet stegen de opbrengsten van Accel met 38 procent op jaarbasis. Bedragen werden niet genoemd.
Verder profiteert Accell ook van alle inspanningen met betrekking tot duurzaamheid. De Green Deal van de Europese Commissie heeft de fiets als vervoersmiddel interessanter gemaakt in onder meer steden, zo constateert de onderneming.
Geholpen door de sterke resultaten verhoogde Accell zijn verwachtingen voor het het hele jaar. Daarbij zal 2020 qua brutowinst een beter jaar zijn dan 2019. Verder maakte Accell bekend onderzoek te doen naar de mogelijkheid van een eventueel belastingvoordeel door nieuwe regels rond de vennootschapsbelasting. Dit kan mogelijk zorgen voor een eenmalig voordeel van 10 miljoen tot 20 miljoen euro dit jaar.