Autoverzekeraars mogen nieuwe schade-afhandeling invoeren
Verzekeraars mogen samen een regeling invoeren om schades aan motorrijtuigen sneller en eenvoudiger af te handelen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. Door de nieuwe regeling kunnen klanten straks ook door hun eigen verzekeraar worden geholpen als ze schade hebben.
Nu moeten consumenten met een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) de schade vaak zelf verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker. In de praktijk blijkt dat klanten het liefst door hun eigen verzekeraar worden geholpen. Als de consument daar in de toekomst voor kiest, verrekenen verzekeraars de schade onderling. Het directe contact moet zorgen voor een snellere schade-afhandeling.
Het Verbond van Verzekeraars gaat voor de nieuwe regeling enkele aanpassingen in zijn bedrijfsregeling doorvoeren. Die moeten het duidelijk maken dat de consument zelf kan kiezen tussen de twee opties en ervoor zorgen dat nieuwe verzekeraars makkelijk kunnen toetreden tot de regeling.
De nieuwe regeling gaat waarschijnlijk halverwege 2021 in. Op 16 december aanstaande wordt de nieuwe aanpak voorgelegd aan de algemene ledenvergadering van het verzekeraarsverbond.