Autoverkoop Europa stijgt 1,4 procent
De verkoop van nieuwe auto’s in de vijftien oude lidstaten van de Europese Unie is in de eerste negen maanden van dit jaar met 1,4 procent gestegen.
In september daalde de afzet wel met 0,7 procent in vergelijking met dezelfde maand van vorig jaar. In de tien nieuwe lidstaten ging de verkoop met 0,9 procent achteruit.
Dat blijkt uit woensdag verspreide cijfers van de Europese organisatie van autoproducenten ACEA. In Denemarken groeide de markt in negen maanden tijd met 23,9 procent. Met een daling van 2,5 procent ten opzichte van de periode januari tot en met september vorig jaar zit de Nederlandse automarkt het meest in het slop. In de nieuwe lidstaten zorgt vooral Tsjechië voor de daling van de verkoopcijfers, met een achteruitgang van 12,2 procent.
De Volkswagen-groep blijft de grootste producent in Europa met een totale afzet van ruim 1,9 miljoen nieuwe auto’s. Renault is in Europa het populairste merk, gevolgd door Volkswagen, Opel, Ford en Peugeot. Mercedes kende de grootste achteruitgang met een daling van 6,6 procent in de eerste negen maanden. Het Koreaanse Kia ging er procentueel het meest op vooruit met een stijging van 30,6 procent.