Philips boekt forse winststijging
Philips heeft zijn resultaten in het derde kwartaal van dit jaar sterk verbeterd. Het technologie- en elektronicaconcern boekte een nettowinst van 1,17 miljard euro. In dezelfde periode van 2003 kwam het resultaat nog uit op 124 miljoen euro. Bestuursvoorzitter G. Kleisterlee gaat ervan uit dat 2004 een van de betere jaren voor Philips zal zijn.
Het resultaat werd opgekrikt door de opbrengsten van de beursgang van LG.Philips LCD en Navteq. Zo bracht Philips-dochter Navteq, die navigatiesystemen maakt, 672 miljoen euro op. LG.Philips LCD, de gezamenlijke onderneming van Philips en LG die platte beeldschermen produceert voor computers en tv’s, was goed voor 108 miljoen euro.
Philips, dat zijn kwartaalcijfers vanochtend voorbeurs publiceerde, zag zijn omzet met 3 procent stijgen tot ruim 7,2 miljard euro. Zonder het negatieve effect van de zwakke Amerikaanse dollar was de omzetstijging op 8 procent uitgekomen.
Het bedrijfsresultaat sloeg om van 126 miljoen euro verlies in het derde kwartaal van 2003 in een winst van ruim 1 miljard euro een jaar later. Het verlies van een jaar geleden was onder meer het gevolg van reorganisatiekosten. De vanochtend gepresenteerde resultaten komen overeen met de verwachtingen van analisten.
Kleisterlee bestempelde het derde kwartaal als „solide” met verbeterde resultaten in vrijwel de hele onderneming. Minder tevreden toonde hij zich over de divisie consumentenelektronica. „Winstmarges op vooral de platte televisies en dvd-recorders zijn in een zeer competitieve markt onder zware druk gekomen.” De divisie was de enige bedrijfsactiviteit van Philips die in het derde kwartaal rode cijfers schreef. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 15 miljoen euro negatief, tegen een verlies van 32 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.
Prijzen daalden met wel 70 procent, zei financieel directeur Jan Hommen vanochtend. „De consument in de wereld aarzelt. Dit heeft te maken met de hoge olieprijzen en de situatie in Irak.” Vooral in Europa vielen de ontwikkelingen tegen. „Dit hebben we hier nog niet eerder gezien.” In de Verenigde Staten gaat Philips door de tegenwind zijn doelstelling van winstgevendheid voor consumentenelektronica in 2004 niet halen. Dat onderdeel is er al jaren verlieslijdend.
Hommen verwacht dat het vierde kwartaal voor consumentenelektronica niet veel beter wordt en ook een deel van de eerste drie maanden van 2005 zal de divisie het nog moeilijk krijgen. Volgens de financieel directeur waren de verwachtingen in de sector begin dit jaar te hooggespannen toen de nieuwe producten werden gepresenteerd. Philips kampt daardoor nu met hogere voorraden dan verwacht.
Van de gewone activiteiten droeg de chipdivisie met 186 miljoen euro het meest bij aan het bedrijfsresultaat van 1 miljard euro. De winstgevendheid staat hier echter onder druk omdat klanten steeds meer hun voorraden aanspreken door onzekerheid over de toekomst.
Het veelbelovendst is de verkoop van medische apparatuur, waarvoor Philips de afgelopen tijd veel reclame maakt. Het bedrijfsresultaat bedroeg daar 164 miljoen euro, tegen 138 miljoen euro vorig jaar. Volgens Hommen is er ruimte voor verdere groei, onder meer door kostenbesparingen en een betere toevoer naar klanten. Op termijn zoekt Philips voor de divisie overnameprooien.