Binnenland

Horecabranche noemt alcoholklok voor hotels ‘symboolpolitiek’

De horecabranche heeft geen goed woord over voor het kabinetsbesluit om een alcoholklok voor hotels in te voeren. „Wederom het toppunt van symboolpolitiek”, zegt directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

ANP
23 October 2020 16:30Gewijzigd op 16 November 2020 20:44

Volgens hem doet het kabinet dit alleen maar om daadkrachtig over te komen. Maar dat is voor de bühne, vindt de horecaman. „Dit gebeurt naar aanleiding van feestende jongeren die op hotelkamers alcohol hebben gedronken. Maar dat was een incident. Het is ongekend om alle 2500 hotels in Nederland daarvoor te straffen.”

Voortaan mag er in hotels na 20.00 uur geen alcohol meer worden geschonken of worden genuttigd in de publieke ruimten. Ook worden er geen alcoholische dranken meer gebracht door de roomservice.

De nieuwe maatregelen komen hard aan voor de horecabranche, die op de achtergrond juist werkt aan oplossingen om cafés en restaurants zo snel mogelijk weer open te krijgen. Beljaarts stelt dat het best mogelijk is om met slimmere maatregelen toch bezoekers toe te laten in bijvoorbeeld eetgelegenheden. „Dat kan zonder gevaar voor de volksgezondheid, en dan houdende we de economie ook nog een beetje draaiende.”

Het huidige kabinetsbeleid werkt in de ogen van de branche alleen maar averechts. Hierdoor zou de alcoholconsumptie zich naar de straat of privésfeer verplaatsen, wat volgens KHN een grotere besmettingshaard is. Cafés, restaurants en hotels denken met strenge protocollen juist een veilig alternatief te kunnen bieden voor huisfeestjes en illegale bijeenkomsten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer