‘Grote online-aanbieders duidelijker over slimme apparaten’
Grote webwinkels zoals bol.com, Coolblue en de onlineshop van MediaMarkt informeren consumenten vooraf beter over software-updates van slimme apparaten, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder had grote online-aanbieders van apparaten die met het internet verbonden zijn hierover aangesproken.
Voor consumenten is nu duidelijker hoe lang ze updates krijgen voor de apparaten, hoe vaak die updates komen en wat voor soort updates ze kunnen verwachten. Zo kan de consument de aanschaf van een slim apparaat beter bepalen.
Slimme apparaten hebben bijvoorbeeld een digitale assistent die je kunt oproepen om het apparaat informatie te laten opzoeken. Een ander voorbeeld is een slimme thermostaat die je via je telefoon op afstand kunt bedienen. Al deze apparaten maken voor deze functies gebruik van software en van het internet.
Om slimme apparaten veilig te houden en te zorgen dat ze blijven werken is het belangrijk dat consumenten software-updates installeren. Daar moeten verkopers ze op wijzen. Verkopers dienen die informatie weer van fabrikanten van de apparaten te krijgen. Ook moeten consumenten op de hoogte gesteld worden in hoeverre producten met andere apparaten samenwerken en hoe het zit met het gebruik van de gegevens van de consument.
Eind 2019 startte de toezichthouder met een inventarisatie onder grote onlinewinkels. Daaruit bleek dat de informatie voor de consument niet op orde was. Drie grote aanbieders, bol.com, Coolblue en MediaMarkt, hebben inmiddels de informatie op de productpagina’s van een groot aantal slimme apparaten uitgebreid en verbeterd, zegt de toezichthouder.
De ACM ziet dit als een stap in de goede richting „die ook nog door andere partijen gezet moet worden”. Daarom loopt nog een onderzoek naar een ander bedrijf. De toezichthouder kan daar vanwege het onderzoek niet verder op ingaan.