Herschikking in luchtvaartsector
De Amsterdamse zakenman Erik de Vlieger wil de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Dutchbird overnemen. KLM en Air Exel verbreken hun samenwerking grotendeels.
De ExelAviationGroup, waarvan De Vlieger grootaandeelhouder is, en Dutchbird hebben een overeenkomst getekend.
De overname van de maatschappij past in de groeistrategie van de ExelAvationGroup, zei een woordvoerder vrijdag. „Dutchbird past goed bij ons bedrijf en we versterken er onze positie in Nederland mee.”
De ExelAviationGroup is de laatste tijd flink aan de weg aan het timmeren. Zo nam het concern het failliete Air Holland over. De maatschappij is actief in onder meer Frankrijk en op de Nederlandse Antillen.
De naam van de gezamenlijke luchtvaartmaatschappij KLM Exel verdwijnt, aldus KLM en Air Exel gisteren.
KLM Exel vliegt nu nog vanaf Eindhoven naar Parijs, Londen en Hamburg. Vanaf 6 november neemt Air Exel deze routes over. Daarnaast vliegt KLM Exel tussen Maastricht en Schiphol. KLM Cityhopper gaat deze routes vanaf volgend jaar uitvoeren. Trouwe KLM-passagiers kunnen nog wel punten blijven sparen op vluchten van Air Exel.
Een zelfstandig Air Exel is beter in staat zijn positie te versterken, aldus het bedrijf. Air Exel is onderdeel van de ExelAviationGroup van De Vlieger. Deze luchtvaartgroep is de laatste jaren sterk gegroeid.
KLM noemt het belangrijk dat er „blauwe vliegtuigen” tussen Maastricht en Schiphol blijven vliegen. Ook is het volgens een KLM-zegsman niet langer nodig om met regionale vervoerders samen te werken. „We denken nu veel groter.” KLM en Air Exel gingen in 1991 met elkaar in zee.