Economie

Automobilist wantrouwt 'aangelengde' E10

Nederlanders kiezen er vaker voor om een duurdere brandstof te tanken. Dat meldt De Telegraaf op basis van een analyse van MultiTankcard. Precies een jaar nadat E10 uit de euro 95-pomp begon te stromen, is duidelijk te zien dat veel automobilisten liever meer geld uitgeven voor een premium benzine waar vijf procent minder bio-ethanol in zit.

Webredactie
1 October 2020 07:06Gewijzigd op 16 November 2020 20:32
beeld ANP ROB ENGELAAR
beeld ANP ROB ENGELAAR

E10 is benzine waar maximaal tien procent bio-ethanol aan is toegevoegd. Deze brandstof werd in 2019 in ons land geïntroduceerd om de CO2-uitstoot te beperken. Auto’s die op bio-ethanol rijden, stoten namelijk net iets minder uit.

Tot de coronacrisis in maart bleef de verkoop van E10 redelijk constant, maar dat gold niet voor E5 (vroeger euro 98 genaamd), stelt Paul Roozeman van MultiTankcard. Tussen augustus 2019 en 2020 werd er twintig procent meer E5 verkocht en vijf procent minder E10.

E5 deed het volgens Roozeman mede goed door zorgen rond de invoering van de nieuwe brandstoflabels. De vrees ontstond dat E10 desastreuze gevolgen zou hebben voor de motor van oudere voertuigen, zegt hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer