Transportsector wil zwarte lijst criminelen
De transportsector wil een einde maken aan de vele berovingen door eigen personeel. Daarom is de branche van plan een zwarte lijst op te stellen van werknemers die in het verleden betrokken zijn geweest bij bijvoorbeeld diefstal. Ook willen de vervoerders de achtergrond van nieuw personeel beter natrekken.
Deze en andere maatregelen staan in het convenant Aanpak Criminaliteit Wegtransport. Verscheidene brancheorganisaties en het ministerie van Economische Zaken hebben deze overeenkomst donderdag ondertekend.
Diefstal van vrachtwagens en lading komt steeds vaker voor in Nederland. De overheid schat de jaarlijkse schade op 152 miljoen euro. De criminaliteit verschuift zich volgens de branche van de detailhandel naar de transportsector.
Vooral de georganiseerde misdaad heeft het gemunt op hoogwaardige goederen zoals computers, sigaretten of parfum. De sector is kwetsbaar, omdat vrachtwagens op de weg moeilijk zijn te beschermen. „We vervoeren mooie spullen, die makkelijk zijn door te verkopen", aldus een woordvoerster van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Werknemers van transportbedrijven zijn steeds vaker betrokken bij criminaliteit. Volgens TVM, naar eigen zeggen de grootste verzekeraar in de sector, speelt personeel bij 60 tot 75 procent van de berovingen een belangrijke rol. TLN kan zich vinden in deze schatting.
Het plan om een zwarte lijst op te stellen staat nog in de kinderschoenen, omdat nog onduidelijk is of het wettelijk is toegestaan. Eind dit jaar kunnen vervoerders wel de achtergrond van nieuw personeel beter natrekken. De brancheorganisties stellen daarvoor procedures op.
De bedrijfstak overlegt verder met justitie over een centralere aanpak van de criminaliteit. Het is de bedoeling het onderwerp onder te brengen bij het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. „Dan kan justitie bijvoorbeeld veel makkelijker kijken in welke gebieden problemen zijn", aldus de TLN–zegsvrouw.
De overheid neemt ook maatregelen. Zo gaat het ministerie van Verkeer en Waterstaat parkeerplaatsen beter beveiligen door bijvoorbeeld cameratoezicht of door begroeiing weg te snoeien.
Daarnaast wordt er gewerkt aan een systeem waarbij vrachtwagenchauffeurs een bericht op hun mobiele telefoon krijgen als er in hun omgeving een truck is gestolen. De sector onderzoekt bovendien of het mogelijk is de vrachtwagens uit te rusten met een chip, zodat ze altijd kunnen worden gevolgd.