’Toezicht op luchtverkeersleiding schiet tekort’
De Algemene Rekenkamer heeft staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) hard op de vingers getikt. Het toezicht op luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) schiet tekort, staat in een donderdag verschenen rapport van de Rekenkamer.
LVNL is verantwoordelijk voor het civiele luchtruim boven Nederland en alles wat daarbij komt kijken. Veiligheid, capaciteit en milieu spelen daarin mee. Er werken ongeveer duizend mensen.
Op het punt van de veiligheid schort het aan normen. Dat wringt in het bijzonder bij het ontwikkelen van verkeersleidingsprocedures, nodig bij de ingebruikneming van een nieuwe baan, schrijven de opstellers van het rapport. Overigens zijn er volgens hen geen aanwijzigingen dat de veiligheid door de wijze van taakuitvoering van LVNL in het geding is.
Volgens de Rekenkamer is het bij gebrek aan regels echter onduidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is bij incidenten. Dat zal zich wreken als zich zoiets als de Volendam–ramp voordoet op Schiphol. „Ik zie de koppen al in de kranten staan", zei Rekenkamer–lid De Jong in het NOS Journaal. Via haar woordvoerder laat Schultz weten dat de eerste politieke verantwoordelijkheid bij haar ligt.
Zij heeft al wel een normenvoorstel voorgelegd aan Eurocontrol, de Europese koepelorganisatie. De Rekenkamer raadt haar aan te zorgen voor een wettelijke regeling en de daarbij behorende goedkeuring van de Tweede Kamer.
Een andere zere plek is de gebrekkige expertise op het ministerie op het terrein van LVNL, terwijl die hard nodig is omdat de keuze tussen veiligheid, capaciteit en milieu niet gemakkkelijk is. De druk om dit zorgvuldig te doen zal alleen maar toenemen, aldus de Rekenkamer.
In het rapport is ook te lezen dat luchtverkeersleiders niet alle veiligheidsvoorvallen melden. „Het risico hiervan is dat LVNL niet leert van zijn fouten en dezelfde fouten bij herhaling kunnen optreden." De staatssecretaris is daardoor ook onvoldoende geïnformeerd. Dat komt doordat het ministerie de bescherming van melders van voorvallen nog niet afdoende heeft geregeld. Luchtverkeersleiders vrezen vervolging. De Rekenkamer raadt de bewindsvrouw aan om dat „op de kortst mogelijke termijn" te regelen.
In haar reactie schrijft de staatssecretaris dat zij haar best zal doen om de veiligheidsnormen op orde te krijgen. Zij wil die ook in Europees verband doortrekken. Overigens is de veiligheid op Schiphol in haar ogen al behoorlijk. Schultz heeft de Kamer in september geschreven dat zij stappen zet om meldingen van voorvallen beter te regelen. Ze werkt aan de beperkte expertise op het ministerie.
LVNL wijst er in haar reactie op dat de veiligheid van de luchtverkeersleiding niet de aanleiding was voor het onderzoek, wel de wijze waarop het toezicht wordt uitgeoefend. De dienst onderschrijft de conclusies van de Rekenkamer.