Ex-pastor De Deur „hield zich bezig met occulte zaken”
Niene hield zich stil over haar ervaringen met Valk. Ze veronderstelde dat de gebeurtenissen alleen haar waren overkomen. Dat Valk vaak profetieën van God kreeg, sterkte haar in de overtuiging dat het beter was om niet tegen Gods plan in te gaan. „Wie was ik om deze man te ontmaskeren? David kwam ook niet aan Saul. Saul was door God aangesteld. David wachtte tot God Saul zou aanpakken. Dat ervaarde ik ook. Ik moest wachten. God moest het werk doen. In De Deur wordt gezegd dat je niet aan de gezalfde van God mag komen. Dat geloofde ik stellig.”
Er kwam nog iets anders bij. Valk kreeg lof toegezwaaid omdat hij het inzicht had gekregen mensen naar China uit te zenden. De kerk in China bloeide op. „Ik was bang dat alles in elkaar zou storten als ik zou gaan praten. Mensen zouden niet tot bekering komen en naar de hel gaan, door mij. Omdat ik dingen aan het licht zou hebben gebracht over de gezalfde Gods.”
Manipulatie
Sinds de confrontatie met Valk liet Niene alle appjes van de pastor aan Philip zien. Door Philip ging ze inzien dat Valk haar manipuleerde. „Ik vind het zo erg dat je mij niet meer als pastor wilt zien”, appte Valk.
Philip: „Niene moest zich schuldig voelen omdat ze hem niet meer als pastor zag, terwijl hij haar dingen aandeed die niet mogen.”
Niene: „Toen pas kreeg ik door dat dit manipulatie was. Witteboordenmanipulatie.”
„Ik vind het zo verdrietig dat je niet meer met me wilt praten”, appte Valk.
„Emotionele manipulatie”, oordeelt Philip.
„Huilen, huilen, altijd weer huilen”, zegt Niene. „Eens vroeg ik Valk: „Heb ik iets gedaan? Was mijn rok te kort?” Ik zocht de schuld namelijk vaak bij mezelf. „Nee”, zei hij. „Niene, het ligt niet aan jou. Je rok was nooit te kort, je hebt je altijd netjes gekleed. Het ligt aan mij.” Achteraf ben ik zo blij dat ik de moed had deze vraag te stellen. Tegelijk vind ik het eerlijk van hem dat hij dit antwoord gaf.”
Steeds meer appjes stuurde Valk in 2018 naar Niene. Intussen verzamelde ze zes nieuwe namen, hoewel Valk had beweerd dat het maar bij zes meiden was gebleven. Het echtpaar besloot een van de twee kerkenraadsleden in vertrouwen te nemen, Henk Kooiker, die op zijn beurt de ander inlichtte.
Na het gesprek met Philip en Niene wisten de twee kerkenraadsleden niet wat ze moesten doen. Ze benaderden de toenmalige assistent-pastor Etienne de Sain.
Toen het balletje eenmaal rolde, ging het snel. Na de zondagse preek van Valk trok de kerkleiding zich terug in het kantoortje, „waarbij Valk bekende dat het met Niene seksueel is geweest.”
Direct na dit gesprek zag Philip dat er op de mobiele telefoon van Niene appjes van Valk binnenkwamen. „Dat jij mij verraden zou hebben, had ik nooit gedacht.”
Op zijn eigen telefoon ontving Philip eveneens berichten. „Weet je wel wat Niene allemaal gedaan heeft?”
Philip: „Hij probeerde een wig tussen ons te drijven. Hij hoopte dat ik van niks wist en dat ik Niene zou verlaten.”
Valk werd afgezet en kwam onder discipline te staan. Een dag later kreeg het stel bezoek van assistent-pastor Etienne de Sain en Nomdo Schuitema, de nieuwe pastor. In totaal voerden ze drie gesprekken. De aanvankelijke erkenning van Schuitema dat Niene slachtoffer was in deze zaak maakte volgens het echtpaar gaandeweg plaats voor ontkenning.
Philip: „Bij het derde gesprek dat we hadden, vroeg ik hem op de man af: „Is Niene een zondige vrouw die iets verkeerds heeft gedaan of is ze slachtoffer?” Daar durfde hij geen antwoord op te geven. Voor ons was duidelijk dat het hier stopte. Inmiddels waren we ook niet meer welkom in de kerk.”
Het kost Niene nog steeds moeite om de vuile was buiten te hangen, ook al is ze geen lid meer van de Zwolse gemeente. „Je praat niet over wat er in De Deur gebeurt. Dat ik mijn verhaal überhaupt aan de politie heb verteld en aan het Reformatorisch Dagblad, is ongehoord. Dat kan niet, weet je wel? Dat botst nog steeds met mijn gevoel. Je bent getraind om De Deur te beschermen boven alles. De stap naar de politie zetten en vertellen wat Valk mij heeft aangedaan, was een aanval op De Deur, de gemeente waarin ik mijn hele leven geïnvesteerd heb.”
Reacties Valk en Schuitema
Het Reformatorisch Dagblad vraagt Valk telefonisch en vervolgens nog eens per e-mail om een reactie op het verhaal van Niene Prins. In het telefoongesprek zegt de voormalige pastor: „Ik kan alleen maar zeggen dat de betreffende vrouw waarschijnlijk heel veel dingen heeft opgepompt. Ik heb in het verleden weleens filmpjes gemaakt. Die wilde ik gebruiken voor toneel en voor drama. Sommige dingen heb ik gebruikt, sommige dingen nooit gebruikt. Een heleboel dingen zijn uit hun verband gerukt door die betreffende vrouw.”
Op de vraag van het RD of het klopt dat hij in totaal twaalf vrouwen en meisjes vissen of een kip liet slachten, zegt hij: „Nou nee, absoluut niet. Ik kan alleen maar zeggen dat deze vrouw waarschijnlijk achter mij aangaat om mij te beschadigen.” De e-mail blijft onbeantwoord.
Pastor Nomdo Schuitema zegt desgevraagd dat de kerkleiding in 2018 zorgvuldig is omgegaan met wat Niene Prins verteld heeft. „Als iemand een klacht heeft, maken we daar onmiddellijk werk van. Na de klacht over pastor Valk hebben we binnen twee dagen maatregelen genomen en is hij uit zijn positie gezet. We verdoezelen niets. Dat vinden wij belangrijk in de kerk.”
Volgens Schuitema zijn er „veel plekken in de kerk” waar mensen hun verhaal kunnen doen als dat nodig is. Dat Valk jonge meisjes en vrouwen vissen liet slachten, noemt hij „een apart verhaal. Maar de conclusies die u er allemaal aan verbindt, vind ik onzin.”
Zouden ze waar kunnen zijn?
Schuitema: „Hé, laten we daar maar niet over praten, dan komen we in sprookjesland terecht. Wat allemaal wel niet zou kunnen… interpretatie, interpretatie. Nee.”
Maar zij was niet de enige die vissen heeft geslacht. Veel meer vrouwen deden dat.
„Als er iemand is met een klacht, luisteren wij daar altijd naar. Zij is de enige.”
Krijgt Valk in de toekomst opnieuw een pastorale functie?
„Weet ik niet. Op dit moment bezoekt hij gemeenten. Over de beslissingen die wij nemen, kan ik niks zeggen.”
Als de problemen niet onderkend worden, is hij mogelijk een gevaar voor zijn omgeving.
„Dat is de conclusie van een mevrouw en nu moet u beslissen of dat een juiste conclusie is.”
„Hij hield zich bezig met occulte zaken”
Bart van Dijk, ex-pastor en oud-collega van Valk, vertelt dat Valk zich in de jaren negentig als pastor in Amersfoort al „bezighield met occulte zaken.” Op de vraag wat hij daarmee bedoelt, antwoordt Van Dijk: „Dat hij jonge vrouwen vissen liet slachten, dat hij dat filmde. Hele rare rituelen. Dan zei hij: „Dat wordt een keer uitgezonden tijdens een koffiehuisavond.” En nooit is tijdens een koffiehuisavond iets daarvan uitgezonden geweest.” Van Dijk kent de bewuste vrouwen. Naar eigen zeggen zweeg hij over de kwestie omdat ze bang waren en niet wilden dat hij zijn mond opendeed.
De oud-voorganger relateert de slachtrituelen aan offerpraktijken „in occulte kringen. Het slachten van dieren lijkt me een eerste stap.”
Robert de Winter ontmoet pastor Evert Valk eind jaren tachtig als hij zich op 17-jarige leeftijd aansluit bij De Deur in Amersfoort. Hij heeft vaak contact met Valk, zeker nadat De Winter naar Almere verhuist om daar een nieuwe gemeente te stichten. Valk was „erg controlerend”, zegt De Winter. „Als ik iets deed wat hij niet wilde, dreigde hij de financiële support in te trekken.” De Almeerse gemeentestichter heeft op dat moment geen baan en is afhankelijk van deze steun.
Wanneer Valk naar Zwolle vertrekt en pastor William Bohorquez de gemeente in Amersfoort gaat leiden, vraagt Valk aan De Winter: „„Hé Robert, wil je Bohorquez een beetje in de gaten houden? Rapporteer aan mij wat hij doet en waarom hij dat doet.””
Deze opdracht is voor De Winter de druppel die de emmer doet overlopen. „Ik ben zo boos geworden. Ik mocht die man (Bohorquez, EHvS) graag. Evert Valk schreef alles op wat je maar zou kunnen corrumperen. Je vertelde iets in vertrouwen en later gebruikte hij het tegen je. Zo werkte hij. Verdeel en heers.”
De Winter legt in 1998 zijn functie neer en vertrekt bij De Deur. „Valk had altijd rare dingen”, zegt hij terugblikkend. Zo ging de voorganger graag met buitenlandse gasten naar het Torture Museum in Amsterdam. „Niet zomaar een keertje, als cultureel tripje, maar herhaaldelijk. Hij vond het geweldig. Hij was een sadist, smulde van drama en van andermans fouten.”
In die jaren was het in De Deur gewoonte dat ouders hun kinderen hard en vaak sloegen, herinnert De Winter zich. „Als ik weleens op Valks kinderen moest passen, kreeg ik instructies om ze te slaan als dat nodig was. Zelf sloeg hij zijn kinderen met een riem of een pollepel. Echt schokkend vond ik het dat zijn dochters soms opdracht kregen elkaar te slaan, als er één straf verdiende. Ik heb dat gezien toen ik bij hem aan de keukentafel zat. Hij schepte erover op in zijn preken.”
Een agressief of gewelddadig persoon was Valk niet, volgens De Winter. „Maar hij genoot van geweld, van sadisme.”
Bezat de voorganger wapens? De Winter denkt na en herinnert zich dan dat Valk hem eens vroeg of hij een ploertendoder voor hem wilde kopen. „Ik was in Toledo, in Spanje. Daar kon je ze toen gewoon in de winkel kopen. Zoiets vond hij prachtig. Hij had ook altijd wel iets van een knuppel of een mes in zijn auto liggen.”
Verantwoording
Voor dit artikel interviewde het Reformatorisch Dagblad Niene Prins, haar man Philip, ex-pastor Robert de Winter en ex-pastor Bart van Dijk. Hun namen zijn op verzoek gefingeerd. De redactie kent de echte namen.
Daarnaast sprak het RD met een van de andere vrouwen die vissen slachtten voor pastor Valk. Zij is nog steeds lid van De Deur en wil niet geciteerd worden. De vrouw bevestigt dat zij als tiener een vis moest slachten –ze meent in 2003– maar ontkent dat Valk hiermee bijbedoelingen had of misbruik pleegde.
Gesprekken waren er verder met ex-pastor Evert Valk en de huidige pastor van De Deur in Zwolle, Nomdo Schuitema.