PORSCHE
PORSCHE zal dit jaar een compleet nieuwe markt betreden. De Duitse fabrikant van peperdure sportwagens introduceert binnen afzienbare tijd de nieuwe Cayenne.
Deze Porsche is in tegenstelling tot de traditie van het merk geen sportwagen maar een zogenaamde sports utility vehicle. Uiteraard is de Cayenne bedoeld voor het absolute topsegment waarin vandaag de dag auto’s als de Mercedes-Benz M-klasse, BMW X5 en niet te vergeten founding father Range Rover de toon zetten. Porsche heeft geen ervaring in dit segment, maar wel een ijzersterke merknaam. Tezamen met de adembenemende specificaties en de ongetwijfeld indrukwekkende wegligging moet dat de Cayenne succes gaan brengen. De Duitse fabrikant gaat de 4,8 meter lange Cayenne met een tweetal aandrijfbronnen op de markt brengen. Beide machines tellen acht cilinders met een inhoud van 4,5 liter. De maximumvermogens bedragen respectievelijk 250 kW/340 Nm en 331 kW/450 pk. Porsche meldt voorts dat het maximumkoppel achtereenvolgens 420 Nm en 620 Nm via de vier wielen op het wegdek wordt gebracht. De machinerie is gekoppeld aan een zestraps Tiptronic S transmissie en drijft permanent alle vier de wielen aan. Verder is het Porsche Stability Management (PSM) standaard aanwezig. In de herfst van dit jaar wordt de Cayenne in Nederland verwacht. Tegen die tijd zullen ook de prijzen van deze geweldenaar bekend zijn.