Geluidsisolatie rond Schiphol „zwaar onderschat
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft het probleem van de geluidsisolatie van woningen rond Schiphol „zwaar onderschat". Deze bekentenis deed staatssecretaris Schultz van Haegen dinsdag in een overleg met de Tweede Kamer over een recent rapport van de Algemene Rekenkamer. Dat moeten we nooit meer zo doen, was haar conclusie.
De Rekenkamer velde ook al een hard oordeel over de beroerde aansturing, het gebrekkige financiële beheer en overtreding van Europese aanbestedingsregels in dit dossier door het ministerie. Daardoor rezen de kosten de pan uit. Schultz betaalt nu 110 miljoen euro mee, terwijl eigenlijk de luchtvaartsector volledig zou opdraaien voor de kosten.
Alle fracties tilden zwaar aan de zaak, maar gingen uiteindelijk schoorvoetend akkoord met de gekozen aanpak na enkele toezegggingen van de staatssecretaris. Zo wil zij bekijken of omwonenden grotere keuzevrijheid krijgen.
CDA–woordvoerder Haverkamp voelde zich echter „overvallen" door Schultz’ „geste" van 110 miljoen. VVD–woordvoerder De Krom vond het „geen handige zet" van het ministerie om in 2000 dit project met een aanzienlijke achterstand in te isoleren woningen over te nemen van de luchtvaartsector.
Ook de oppositie haalde uit, omdat Verkeer en Waterstaat Schiphol en KLM „decharge" heeft verleend. De PvdA had het over „grove fouten". Tweede–Kamerlid Slob (ChristenUnie) sprak van een „hele domme vergissing, zo niet een blunder". De VVD–staatssecretaris gaf op dit punt toe dat het een „slechte zet" is geweest. Het is volgens haar echter „heel ingewikkeld" om hier nog iets aan te doen.
Heeft het ministerie wel greep op grote projecten, stelde GroenLinks–woordvoerder Duyvendak. Hij sprak van een blamage op rij na de kostenoverschrijdingen bij de aanleg van de Betuweroutelijn en de hogesnelheidslijn HSL–Zuid.