’Niet genoeg geld voor Zuidas’
Voor de verdere ontwikkeling van de Zuidas langs de zuidelijke ringweg van Amsterdam, is er niet genoeg geld. Dat schrijft Het Parool dinsdag. Volgens de krant is het oud–CDA–minister Elco Brinkman onvoldoende gelukt het bedrijfsleven te interesseren voor het megaproject.
Brinkman was aangetrokken om dit najaar aan de gemeente en het kabinet advies uit te brengen hoe het project financieel sluitend kan worden gemaakt. Voor de ontwikkeling van het zogeheten dokmodel, waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds komen en kantoren en woningen daarboven, was een gat van 700 miljoen euro. Alleen als dit gat wordt gedicht, is het Rijk bereid 334 miljoen euro bij te dragen aan het prestigieuze kantorenproject.
Een woordvoerder van verantwoordelijk minister Dekker (VROM) bevestigde dat Brinkman zijn rapport heeft aangeboden. Hij omschreef het echter als een „belangrijke tussenstap” en zei dat Rijk en gemeente nog een aantal zaken gaan uitwerken. Voor conclusies is het volgens hem nog te vroeg.
Ook de gemeente Amsterdam wilde nog niet op de inhoud van het rapport ingaan. „We koersen wel aan op bestuurlijk overleg met het Rijk binnen een paar weken.”
Het Centraal Planbureau was eerder pessimistisch over de winstgevendheid van het Zuidas–project. Amsterdamse bestuurders en diverse kabinetsleden hemelden het project daarentegen op als een impuls voor de Amsterdamse en de Nederlandse economie. Het zou veel internationale bedrijven naar de hoofdstad trekken, luidde de redenering.
Het dokmodel voorziet in 1 miljoen vierkante meter kantoren en 9000 tot 10.000 woningen. Die komen op een tunnelcomplex, waardoor sporen als de HSL–flitstrein naar Parijs, maar ook de Noord–Zuidlijn en wegen worden aangelegd. De kosten van de tunnels lopen op tot 1,5 miljard, maar dat geld moet met de uitgifte van grond voor kantoren terugverdiend kunnen worden.