‘Klant wil best ingevroren brood kopen en verspilling vermijden’
Supermarkten kunnen op een makkelijke manier voorkomen dat ze aan het eind van de dag veel onverkocht brood moeten weggooien. Als ze een deel van het versgebakken brood direct invriezen en vanuit de diepvries aan de klant verkopen, scheelt dat een hoop verspilling, zo bleek bij een proef in een supermarkt in Wageningen.
„Ongeveer 70 procent van de Nederlanders is al gewend aan brood thuis invriezen om het vers te houden”, legt MVO Nederland uit. De organisatie, die onder meer streeft naar meer duurzaamheid, zette de proef op met twee ondernemers.
Supermarkthouder George Verberne, die het filiaal van Jumbo runt waar het project werd uitgevoerd, zegt dat zijn klanten het prima vinden om ingevroren brood te kopen wanneer het dagverse brood op is. „Ze begrijpen dat leegverkopen van dagvers brood verspilling voorkomt, waardoor de klanttevredenheid op hetzelfde niveau blijft.” In zijn winkel daalde de broodverspilling met 60 procent.
Volgens MVO Nederland heeft het project de interesse gewekt van diverse andere supermarktondernemers, die nu ook vers ingevroren brood gaan verkopen. De organisatie hoopt dat dit gemeengoed zal worden. „Met name toeristische locaties kunnen interessant zijn vanwege de grote schommelingen in vraag”, denkt de organisatie.