Economie

Horeca aan de slag met registreren, onduidelijkheid over privacy

Horecabedrijven gaan aan de slag met de aangescherpte registratieregels die het kabinet vorige week aankondigde om verspreiding van het coronavirus aan te pakken. Voor mkb’ers in de branche kan het lastig zijn, zegt branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland. Ook zijn er vragen in hoeverre de privacy van klanten die hun contactgegevens achterlaten gewaarborgd is.

ANP
10 August 2020 12:54Gewijzigd op 16 November 2020 20:04

De extra kosten van het registreren zitten vooral in manuren, hoort KHN-voorzitter Robèr Willemsen. „Het kost tijd om te registreren, dat kost automatisch geld.” De branchevereniging roept bedrijven op zich aan de regels te houden, anders riskeren horecaondernemingen sluitingen. „De vraag is of registratie mensen afschrikt. Dan kan het je ook nog klandizie schelen.”

Wilemsen wacht nog op antwoorden van het kabinet over de privacy-vragen. Hij noemt het „bevreemdend” dat de horeca de registratieplicht in de maag gesplitst krijgt, omdat het aantal besmettingen dat naar de horeca terug te leiden is „weinig” is.

Grote horecapartijen zoals McDonald’s en vakverenigingen houden zich in ieder geval aan de aangescherpte maatregelen om klanten te registreren bij binnenkomst. Consumenten zijn niet verplicht om mee te werken aan de registratie, bedrijven zijn wél verplicht om de contactgegevens te vragen. „Ik ga geen gasten weigeren als ze geen gegevens willen achterlaten”, aldus Willemsen.

McDonald’s vraagt gasten die komen eten in de restaurants of op de terrassen bijvoorbeeld naar hun gezondheid en om registratie. Aan de tafels is er bediening en zijn klanten verplicht om te gaan zitten. Hotelketen Van der Valk volgt volgens een woordvoerder de nieuwe maatregelen zoals opgelegd en ziet weinig verandering in de praktijk. De gezondheidscheck vooraf deden de vestigingen al, de gegevens worden 14 dagen bewaard. Of klanten geweigerd worden, verschilt per vestiging, zegt Van der Valk. „Of ze blij zijn met de aangescherpte regels, is een ander verhaal, maar je wilt wel open zijn en kunnen draaien.”

Laurens Meyer, horecamagnaat en eigenaar van onder meer De Drie Gezusters in Groningen, legt zich neer bij de maatregelen van de overheid. „We moeten het, dus dan doen we dit. Bij de menukaart geven we een briefje waarop gegevens ingevuld kunnen worden, ook bij korte bezoekjes. Die stoppen we in een envelop en bewaren we een maand voor als de GGD ze nodig heeft.” Meyer weigert ook geen klanten. „We kunnen hen niet verplichten om mee te werken, en dat mogen we ook niet.”

Ook bij kleinere horecaondernemers klinkt weinig verzet. Frans van Rooij, directeur van vakvereniging van frituurondernemers Profri, stelt dat de extra maatregelen in de praktijk niet veel verschil maken. Voor wie nu een patatje of een ijsje komt afhalen, verandert er niets. Alleen klanten die in de zaken hun eten willen nuttigen, worden nu om persoonsgegevens gevraagd. Van Rooij vraagt zich af of ondernemers wel klanten moeten willen die geen gegevens willen geven. „We moeten blij zijn dat er mensen komen, en als je het ze vriendelijk vraagt, zie ik geen bezwaar.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer