Snelweg niet niet minder druk door gratis bus
De gratis bus die sinds begin dit jaar naar Den Haag rijdt, heeft er niet voor gezorgd dat het minder druk op de weg is geworden. Maar het gebruik van de bus is wel verdrievoudigd en 40 procent van de nieuwe passagiers ging voorheen met de auto. Daardoor is de hofstad beter bereikbaar geworden.
Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van de proef met het gratis openbaar vervoer. Het onderzoeksrapport van TNO is donderdag naar Provinciale Staten van Zuid-Holland gestuurd.
De proef met twee buslijnen is op 5 januari begonnen. Bus 88 rijdt tussen Den Haag en Oegstgeest. De route van bus 95 loopt van Den Haag via Katwijk naar Noordwijk. De provincie Zuid-Holland betaalt de kosten, zo’n 1 miljoen euro. Met de proef wilde de provincie onder meer kijken of de files op de A44/N44 door het gratis openbaar vervoer zouden afnemen.
Toen de bus nog niet gratis was, maakten zo’n 1000 mensen er dagelijks gebruik van. Dat aantal ligt inmiddels op 3000, van wie 40 procent aanvankelijk met de auto ging. Dat scheelt in de ochtendspits ongeveer 312 auto’s, stellen de onderzoekers.
Deze afname van het automobilisten heeft echter geen effect gehad op de drukte op de A44/N44. Het verkeer richting Den Haag over deze weg is gemiddeld juist toegenomen. De onderzoekers benadrukken echter dat de chauffeurs vroeger waarschijnlijk niet allemaal over de A44/N44 reden. „Misschien namen ze wel een andere route, bijvoorbeeld over de A4.” Bovendien kan de vrijgekomen ruimte zijn ingenomen door andere automobilisten.
De gratis bus heeft Den Haag wel beter bereikbaar gemaakt, stellen de onderzoekers. „De vermindering van het aantal auto’s leidt tot meer ruimte op de weg.” Op de lange termijn wordt dit echter gedeeltelijk tenietgedaan door de groei van het aantal automobilisten, aldus het onderzoeksrapport.
Daar komt bij dat de gratis bus voor sommige mensen een goede reden was om een bezoekje te brengen aan de hofstad. Ongeveer 16 procent van de nieuwe passagiers reisde voorheen niet naar Den Haag. De onderzoekers stellen verder dat de uitstoot van schadelijke stoffen is gedaald door de proef.
De gratis bussen rijden in ieder geval tot het einde van dit jaar. Provinciale Staten van Zuid-Holland moeten beoordelen of de proef een succes is en besluiten of het gratis openbaar vervoer in de provincie blijft bestaan.