Brouwer AB InBev hard geraakt door sluiting horeca
AB InBev heeft een zware tijd achter de rug door het coronavirus. ’s Werelds grootste brouwer verkocht in het tweede kwartaal een stuk minder bier als gevolg van de crisis, onder andere door de sluiting van de horeca in veel landen. Doorgaans zijn kroegen, hotels en restaurants goed voor een derde van de omzet van de brouwer.
AB InBev, die onder andere de merken Hertog Jan, Leffe, Jupiler en Corona onder zich heeft, zag de biervolumes in de afgelopen periode met 17 procent dalen op jaarbasis. Vooral in april (-32,4 procent) en in mei (-21,4 procent) behaalde de brouwer mindere prestaties. In juni stegen de volumes weer licht, met 0,7 procent. De totale omzet daalde met bijna 18 procent tot 10,3 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat zakte met 34 procent tot 3,4 miljard dollar.
De brouwer noteerde daarnaast een waardevermindering van 2,5 miljard dollar als gevolg van risico’s van de coronacrisis in Afrika. Die vermindering werd gedeeltelijk gecompenseerd door de opbrengst van de verkoop van de Australische activiteiten voor een bedrag van 1,9 miljard dollar.
AB InBev zegt belangrijke maatregelen te hebben getroffen om te kunnen blijven investeren in de merken en een sterk herstel voor te bereiden. Toch is de brouwer nog voorzichtig in het optimisme, aangezien er opnieuw restricties van de horeca te zien zijn in bepaalde markten. Ook werd in Zuid-Afrika een tweede verbod op de verkoop van alcohol ingevoerd, wat een impact zal hebben op de resultaten in het derde kwartaal, aldus de brouwer.