Binnenland

Ouderen zitten niet te wachten op vernuftige apparatuur

Elektronische apparaten worden steeds vernuftiger, tot groot ongenoegen van veel senioren. Alle extra menu’s, knopjes en functies op telefoons, magnetrons of dvd–spelers zorgen ervoor dat ouderen de draad kwijtraken.

ANP
30 September 2004 16:48Gewijzigd op 14 November 2020 01:42

„Vooral de generatie van voor de oorlog is eraan gewend dat apparaten één knop hebben voor aan en uit. Tegenwoordig zitten er hele menu’s achter een toets", zegt een woordvoerder van de 50–plusbond ANBO. „Vanuit senioren is er wel vraag naar elektronische apparatuur, maar niet naar ellenlange menu’s achter iedere toets." De bediening moet volgens de woordvoerder logisch en simpel zijn.

Dat besef begint nu door te dringen bij producenten. De 50–plusbond bracht een week geleden het bericht naar buiten dat er een mobiele telefoon op de markt is speciaal voor senioren. Het mobieltje heeft slechts vier toetsen en een extra groot beeldscherm. Ook bevat het toestel een noodknop waarmee alarm kan worden geslagen. De telefoon is echter wel vrij prijzig, rond de 700 euro. Het exemplaar wordt wel thuisgebracht en uitgelegd.

Ook elektronicaconcern Philips merkt de toegenomen vraag naar eenvoudige apparatuur. De onderneming paste twee weken geleden zelfs de slogan aan van ’Let’s make things better’ (laten we dingen beter maken) naar ’Sense en simplicity’ (zinvol en eenvoud). „Onze producten moeten simpel zijn van buiten en slim van binnen. Mensen willen geen ingewikkelde gebruiksaanwijzing meer bij een product", zei Philips–directeur Gerard Kleiserlee daarover.

Behalve eenvoudigere apparatuur, is er meer aandacht voor de uitleg van nieuwe technologie en apparaten. De internetpagina SeniorWeb.nl geeft bijvoorbeeld online uitleg over computers en internet. Via de computer is er onder meer een cursus MSN, het bekende chatprogramma van Microsoft. Ook wordt er informatie gegeven over cursussen op locatie. Zo is er bijvoorbeeld in samenwerking met de Rabobank een workshop internetbankieren.

Het afgelopen jaar volgden 45.000 senioren een computer– of internetcursus. Dat waren er 5000 meer dan in 2002. Een woordvoerster van SeniorWeb verwacht dat het aantal cursisten ook dit jaar weer groeit. Het bereik van de internetpagina is redelijk groot, per dag wordt de site gemiddeld 20.000 keer bekeken.

Een initiatief dat inmiddels tien jaar bestaat is de mobiele knoppenwinkel. Deze stichting geeft ouderen voorlichting en informatie hoe ze moeten omgaan met elektronica. Initiatiefnemer J. Mieremet (bijna 75 jaar) gaat regelmatig naar mensen toe om uitleg te geven over apparaten. „Laatst was ik bij een vrouw van 84. Ze wilde graag een mobiele telefoon, maar wist niet hoe het werkt. Ik vraag dan naar haar wensen en ga naar de winkel om er een te kopen. Vervolgens ga ik naar haar huis om uit te leggen hoe de mobiele telefoon werkt."

Het gebeurt ook dat de mobiele knoppenwinkel bij verenigingen langskomt om apparatuur uit te leggen. „We hebben een dummy van een NS–kaartenautomaat. Veel ouderen hebben problemen met een kaartje kopen en bij een demonstratie nemen we rustig de tijd om alles uit te leggen", aldus Mieremet.

De mobiele knoppenwinkel vraagt geen geld voor deze diensten. „Mensen kunnen donateur worden, verder doen we alles met subsidie van de gemeente." De stichting zit in onder meer Zwolle, Leusden en Groningen en wordt gerund door enkel vrijwilligers. Door het hele land heen bestaan ook nog kleine initiatieven, voornamelijk vanuit gildes.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer