Economie

Lagere winst AkzoNobel door coronacrisis

Verffabrikant AkzoNobel heeft in het tweede kwartaal een veel lagere winst behaald door de coronacrisis. Door de crisis stond vooral de vraag naar lakken vanuit de auto-industrie en luchtvaartsector sterk onder druk, maar ook decoratieve verf werd minder verkocht.

ANP
22 July 2020 07:27Gewijzigd op 16 November 2020 19:55

De nettowinst bedroeg 129 miljoen euro tegen 231 miljoen euro een jaar eerder. AkzoNobel maakte vorige week al bekend dat de omzet met 19 procent was gedaald tot bijna 2 miljard euro. Volgens AkzoNobel nam de tegenwind door de virusuitbraak in de loop van het afgelopen kwartaal wel steeds meer af.

Om de crisis te weerstaan snijdt het bedrijf in de kosten. De totale kostenbesparingen kwamen uit op 116 miljoen euro, waarvan 38 miljoen euro structureel. AkzoNobel zei dat de crisis ook in de tweede helft van dit jaar een impact zal hebben, maar dat dit verschillend is per regio en segment. Het concern denkt in de tweede jaarhelft wel te kunnen profiteren van de lagere grondstofkosten.

In de eerste zes maanden van dit jaar ging de omzet met 13 procent omlaag tot 4 miljard euro. De nettowinst zakte met 18 procent naar 243 miljoen euro.

In een toelichting zei topman Thierry Vanlancker dat er nog veel onzekerheid is rond de virusuitbraak en dat er dus geen concrete verwachtingen gegeven kunnen worden voor de rest van dit jaar. Het bedrijf zegt de crisis wel onder controle te hebben. De balans is sterk, aldus AkzoNobel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer