Kwartaalomzet AkzoNobel bijna een vijfde lager door corona
De omzet van verffabrikant AkzoNobel is in het tweede kwartaal met 19 procent gedaald naar bijna 2 miljard euro vergeleken met een jaar eerder. Door de coronacrisis stond vooral de vraag naar lakken vanuit de auto-industrie en luchtvaartsector sterk onder druk.
Dat meldde AkzoNobel in een onverwacht tussentijds handelsbericht. Wel ziet het bedrijf duidelijk tekenen van herstel van de coronacrisis, met steeds minder tegenwind door de virusuitbraak.
Volgens AkzoNobel lag de omzet in juni bijna 5 procent lager dan een jaar eerder, maar in mei was dat nog circa 20 procent en in april bijna 30 procent. AkzoNobel spreekt zelf van beter dan verwachte cijfers over het tweede kwartaal, met robuuste winstgevendheid ondanks de coronacrisis.
Het bedrijf zei dat de vraag naar decoratieve verf in Europa sterk aan het herstellen is en sneller dan verwacht. In China was de vraag aan het einde van het tweede kwartaal bijna weer terug op het oude niveau. Ook voor Performance Coatings was sprake van verbetering gedurende het kwartaal, maar de vraag blijft nog altijd aanzienlijk onder het niveau van vorig jaar.
Het aangepaste operationele resultaat bedroeg 238 miljoen euro tegen 305 miljoen euro een jaar terug. AkzoNobel zei dat strikte kostenbesparingen hebben geholpen om de zwakkere vraag te compenseren. Het bedrijf komt op 22 juli met volledige resultaten over de afgelopen periode.
In het eerste kwartaal zag AkzoNobel de omzet met 6 procent dalen. Toen was vooral de impact te voelen in Azië omdat door de lockdownmaatregelen minder verf aan consumenten werd verkocht.
Vorige maand kwam AkzoNobel ook met een tussentijds handelsbericht. Topman Thierry Vanlancker schreef toen dat het bedrijf bezig is de moeilijke marktomstandigheden door corona te doorstaan. Door de acties die AkzoNobel neemt tegen de crisis en zijn sterke balans, moet het bedrijf een leidende speler in de verfindustrie kunnen zijn, aldus Vanlancker.