Casema stort zich op digitale kabel-tv
Kabelmaatschappij Casema is vastbesloten om haar abonnees aan de digitale kabeltelevisie te krijgen. Na een mislukt avontuur met digitale doorgifte eind jaren negentig, verwacht de onderneming dat er nu wel een markt voor is.
Op de lange termijn is het helemaal afgelopen met analoge televisie, voorspelde directeur J. Molenkamp dinsdag. De kijker wil meer kanalen, meer keuzevrijheid en programma’s vooraf of achteraf kunnen bekijken. Digitale televisie biedt die mogelijkheden, aldus Casema.
Om abonnees te verleiden, geeft Casema volgend jaar een digitaal en analoog signaal gecombineerd tegen één prijs door. Een abonnement met veertig tot vijftig digitale kanalen kost dan maandelijks rond de 15 euro. De klant moet voor de ontvangst op zijn televisiescherm wel een apart kastje kopen bij een elektronicazaak. Dat kost tussen de 100 en 200 euro, schat Molenkamp.
De stap van Casema is opvallend omdat de onderneming twee jaar geleden nog besloot om digitale kabel-tv in de ijskast te zetten. Een aantal jaren van experimenten had slechts 30.000 abonnees opgeleverd. Gebruikers klaagden over de matige kwaliteit van de nieuwe dienst. Casema zegt nu dat die problemen zijn verholpen.
Concurrenten als UPC en Essent Kabelcom bieden al enige tijd digitale televisie aan. Dit gebeurt met aparte abonnementen. Beide kabelbedrijven zeggen echter meer te bieden dan Casema, zoals een ruimer aanbod van tv-kanalen en internet- en e-mailmogelijkheden via de beeldbuis. Toch is het aantal abonnees beperkt. Essent telt er 35.000 op een totaal van 1,7 miljoen kabelaansluitingen, UPC 60.000 op 2,4 miljoen. Een woordvoerder van UPC zei gisteren dat zijn bedrijf onderzoekt hoe het digitale televisie breder in de markt kan zetten.
Casema zegt de acceptatie van digitale kabeltelevisie een stimulans te willen geven. Volgend jaar hoopt het kabelbedrijf dat al 10 procent van de 1,35 miljoen abonnees naar de opnieuw opgetuigde dienst is overgestapt. Over vijf jaar moet dat 80 procent zijn.
„Vijf jaar geleden wilden we vooral de technologie laten zien. Nu is er een echte vraag”, aldus Molenkamp. „Kijk maar naar de sterk gestegen verkoop van platte televisieschermen. Die hebben een digitale doorgifte nodig.”
Molenkamp wilde niets zeggen over de investeringen die met het initiatief zijn gemoeid. Casema is de afgelopen twee jaar diep in de verliezen beland, mede door afschrijvingen op overnames van lokale kabelbedrijven. „Dit jaar verwachten we weer zwarte cijfers te schrijven, maar voldoende is het nog niet.”