Economie

Amsterdam voelt hete adem Spaanse steden

Barcelona en Madrid liggen op de loer om de vijfde positie van Amsterdam in het rijtje van beste Europese bedrijfslocaties over te nemen. Deze Spaanse steden zijn het effectiefst in het promoten van de eigen kwaliteiten.

Redactie economie
29 September 2004 11:02Gewijzigd op 14 November 2020 01:41

Dat blijkt uit het jaarlijks terugkerende onderzoek European Cities Monitor, dat woensdag werd gepubliceerd. De uitslag is gebaseerd op interviews met topmanagers van 500 Europese bedrijven. Hun is gevraagd welke factoren zij belangrijk vinden als ze bepalen waar zij zich vestigen en hoe verschillende steden scoren op deze factoren.

De topdrie bestaat sinds jaar en dag uit Londen, Parijs en Frankfurt. Brussel en Amsterdam volgen. Barcelona en Madrid staan op zes en zeven maar ze naderen de topvijf met rasse schreden. Meer dan andere Europese steden zijn ze in staat zich te verbeteren als locatie voor bedrijven.

De grootste stijger op de ranglijst is Praag, dat volgens het onderzoek behoorlijk zijn best doet zich als vestigingslocatie te verbeteren. Steden in het oostelijk deel van Europa zijn in opmars. Warschau kan de komende vijf jaar de meeste nieuwe vestigingen van bedrijven verwachten maar ook Moskou, Praag en Boedapest zijn gewild.

Bij de beoordeling speelt mee of ondernemers hun markt en hun klanten makkelijk kunnen bereiken, of er genoeg goed personeel is, of de verbindingen naar buiten in orde zijn, hoe het zit met de telecommunicatie en of de bewoners hun talen spreken.

De promotie van Amsterdam kan beter, blijkt uit het rapport. Volgens 6 procent van de respondenten promoot de stad zich goed als vestigingslocatie voor het (internationale) bedrijfsleven. Vorig jaar was dit nog 9 procent. Ten minste negen van de ondervraagde bedrijven verwachten in de komende vijf jaar een vestiging in Amsterdam te openen.

Volgens Baldwin Poolman, Nederlands partner bij Cushman & Wakefield, Healey & Baker, de opdrachtgever voor het rapport, moeten overheid en bedrijfsleven gezamenlijk de handen uit de mouwen steken om de vele positieve kanten van Amsterdam aan het (internationale) bedrijfsleven kenbaar te maken. „Dit is in ieders belang. Het gaat dan niet alleen om bedrijven naar de stad toe te halen maar ook om reeds gevestigde bedrijven te behouden. Gelukkig is de gemeente Amsterdam zich hier goed van bewust en is de promotie van Amsterdam als bedrijfslocatie een van de speerpunten van hun beleid.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer