KPN onderschrijft conclusies rapport 112-storing
Telecomprovider KPN herkent de conclusies die het Agentschap Telecom heeft getrokken over de grote 112-storing van vorig jaar. Het bedrijf zegt alle aanbevelingen over te nemen en heeft al maatregelen genomen om te voorkomen dat een dergelijke storing nogmaals kan voorkomen.
De telecomwaakhond had in het rapport geschreven dat het klopte dat drie back-ups van KPN niet thuis hadden gegeven. Dat kon gebeuren doordat eerdere defecten, keuzes en toevalligheden het systeem kwetsbaar hadden gemaakt.
Topman Joost Farwerck van KPN onderschrijft die conclusie. „Wij betreuren dat dit heeft kunnen gebeuren; Nederland moet altijd kunnen rekenen op een vitale dienst als 112. Wij nemen dit heel serieus en hebben maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Ook de aanbevelingen van het Agentschap Telecom nemen we over.”
KPN laat weten dat een softwarefout zorgde voor het falen van het routeringssysteem waarmee telefoongesprekken worden verbonden. De software maakte foutmeldingen aan waardoor de back-upsystemen ook werden overspoeld en hun werk niet deden. Inmiddels heeft KPN gezorgd dat dit niet meer kan gebeuren. Ook krijgt 112-verkeer extra prioriteit. Verder heeft KPN de crisisbesturing en extra monitoring van de diensten ingesteld.