Opwekken energie met flexibele zonnefolie op vangrail gelukt
Een proef met het opwekken van energie via flexibele zonnefolie op vangrails langs de snelweg is succesvol verlopen. De flexibele dunnefilmzonnecellen bleven goed functioneren onder verschillende weersomstandigheden. Alleen kwam de opbrengst wat lager uit dan verwacht, meldt TNO woensdag.
Het onderzoeksinstituut deed het onderzoek samen met onder meer de provincie Noord-Holland. De proefopstelling met flexibele zonnefolie op 72 meter dubbele vangrail heeft een jaar lang gedraaid langs de N194 bij Heerhugowaard. Het ontwerp is wereldwijd de eerste in zijn soort, aldus TNO.
„Er is geen sprake geweest van vochtindringing of defecten en de opstelling leverde tot het eind energie, hoewel iets minder dan verwacht”, meldt het onderzoeksinstituut. De opbrengst van de proefopstelling was ongeveer 1200 kilowattuur (kWh) per jaar, terwijl een opbrengst van ongeveer 1800 kWh/jaar was verwacht, het verbruik van een gemiddeld eenpersoonshuishouden.
Volgens TNO zijn deels verbeteringen nodig, met name van de beschermende afdekkap op de zonnecellen. Ook moeten de kosten verder omlaag, aldus het instituut. „Bij het herontwerp moeten daarom ook de installatiekosten, vaak de grootste kostenpost van een zonnesysteem, veel aandacht krijgen.”
Bij de proef zijn flexibele dunnefilmzonnecellen gebruikt, omdat zonnepanelen te stijf zijn en gevaarlijk bij aanrijdingen. Met zo’n 7500 kilometer vangrail in Nederland is in potentie veel zonne-energie op te wekken, aldus TNO. De techniek kan ook op geluidsschermen of andere infrastructurele werken worden toegepast. „De verwachting is dat in de toekomst steeds meer infrastructuur voor verkeersmanagement toegepast wordt in het kader van de transitie naar smart highways”, aldus het instituut.