Buitenland

Belgen bedenken enkele nachtvluchtvarianten

Zowel de Vlaamse als de Brusselse regionale regering heeft een alternatief plan voor nachtvluchten vanaf de luchthaven Zaventem ingediend.

ANP
24 September 2004 08:14Gewijzigd op 14 November 2020 01:40

De regering-Verhofstadt zou vrijdag proberen beide plannen met elkaar te verzoenen, in de hoop een kabinetscrisis te vermijden. Vlaanderen en Brussel proberen nog steeds zoveel mogelijk nachtvluchten van koeriersbedrijf DHL over elkaars grondgebied te laten verlopen.

DHL, een dochter van Deutsche Post, wil uiterlijk vandaag weten of het meer nachtvluchten mag uitvoeren. Als de diverse Belgische regeringen daar dan geen overeenstemming over bereiken, dreigt het concern zijn Europees distributiecentrum naar Leipzig te verplaatsen. Daardoor zouden in Brussel zeker 3000 banen voor laaggeschoolden verloren gaan. De regering-Verhofstadt had juist 200.000 nieuwe arbeidsplaatsen beloofd. De premier gaat overigens vandaag weer aan het werk, na zijn auto-ongeluk van dinsdag.

De Brusselse regiopremier Picqué zegt geen details te willen verstrekken over zijn alternatieve plan. Wel zou in overleg met het Waals gewest zijn afgesproken om ook nachtvluchten te laten vertrekken vanaf de luchthaven Bierset bij Luik. Die luchthaven heeft nog genoeg ruimte voor nachtvluchten, hoewel de nabijgelegen Vlaamse gemeente Riemst nu al hevig protesteert over geluidsoverlast vanaf Bierset.

De ruimte voor nachtvluchten vanaf Bierset zou wel worden gereserveerd voor chartervluchten van andere maatschappijen. De regering-Verhofstadt wil DHL elk jaar ruim 22.000 nachtvluchten laten uitvoeren. In totaal zouden er vanaf Zaventem 28.000 nachtelijke vluchtbewegingen mogen plaatsvinden. Door die vluchten van andere maatschappijen te verplaatsen naar Bierset, hoopt het Brussels gewest de overlast voor de eigen regio te verminderen.

De Vlaamse regionale regering wil de geluidsoverlast vanaf Zaventem beperken door DHL te verplichten om eerder nieuwe geluidsarme vrachtvliegtuigen in te zetten. In het voorstel van Verhofstadt zou dat pas hoeven te gebeuren na 2010. Dat zou moeten leiden tot een daling van de geluidsbelasting met 10 tot 15 procent ten opzichte van nu, ondanks de stijging van het aantal nachtvluchten. Het Vlaams plan zou die geluidsbelasting nog verder verlagen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer