Natte zomer nekt vooral campings en jachthavens
Door het slechte weer hebben vooral campings en jachthavens deze zomer minder goed geboerd dan vorig jaar. Musea, tentoonstellingen en andere attracties mochten zich juist dankzij de natte maanden juli en augustus verheugen op meer bezoekers. Zo telden de musea gemiddeld 12 procent meer gasten.
Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) onder bijna negenhonderd bedrijven in de toeristisch–recreatieve sector. Volgens het NBTC heeft het merendeel van de verblijfsrecreatieve bedrijven last gehad van het slechte weer, maar campings en jachthavens in het bijzonder. Op de campings daalde het aantal gasten gemiddeld met 1 procent.
Daarnaast heeft de sector ook last van de achterblijvende economie. Zo signaleren hoteliers en bungalowparken dat gasten minder geld besteden tijdens hun vakantie in Nederland. Hotels hebben een gemiddelde omzetdaling van 2 procent geïncaseerd, omdat ze hebben moeten stunten met prijzen om voldoende gasten te lokken. Bungalowparken boekten in de zomermaanden weliswaar 3 procent meer omzet, maar hebben dat vooral te danken aan hogere tarieven.