Treinkaartje ruim 3 procent duurder
De Nederlandse Spoorwegen maken het treinkaartje per 1 januari volgend jaar 3,25 procent duurder. De vervoerder had dit voornemen al eerder bekendgemaakt, maar heeft nu de knoop doorgehakt.
De NS mag volgens het vervoerscontract met de overheid de tarieven jaarlijks een keer verhogen. Deze tariefstijging, die altijd op 1 januari ingaat, mag maximaal de inflatie plus 2 procent bedragen.
De NS benut deze ruimte maximaal. De afgelopen tien jaar zijn de kaartjes nauwelijks duurder geworden, terwijl de kwaliteit wel flink is verbeterd, verklaarde het bedrijf gisteren. Volgens de NS is het percentage gebaseerd op externe kosten: de inflatie voor 2005 (1,25 procent) plus de stijging van de vergoeding voor gebruik van het spoor (de zogenaamde infraheffing, 2 procent).
De Consumentenbond is fel tegen de tariefstijging. De belangenclub vindt het onverstandig de prijs met ruim 3 procent te verhogen, omdat heel Nederland er op achteruitgaat. Verder valt de bond over het feit dat scholieren meer moeten gaan betalen voor hun maandkaart.
„Het afbouwen van de scholierenkorting geeft aan dat de NS geen enkel oog heeft voor zijn maatschappelijke functie. Hoewel de dienstverlening van de NS geleidelijk verbetert, is deze nog lang niet op peil”, aldus de Consumentenbond.
Samen met andere consumentenorganisaties in het overlegorgaan Locov heeft de Consumentenbond negatief geadviseerd op de tariefplannen voor 2005. „Van dit advies is door NS helaas vrijwel niets overgenomen.”