Staat moet meerderheidsbelang houden in Schiphol
DEN HAAG (ANP) – Schiphol is zo belangrijk voor de Nederlandse economie dat de Staat een meerderheidsbelang in de luchthaven dient te behouden. Dat stelt de Raad voor Verkeer en Waterstaat in een donderdag uit te brengen advies. Het kabinet sluit juist het afstoten van zo’n meerderheidsbelang op termijn niet uit. Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) schakelde de raad begin juli in als onderdeel van een compromis binnen het kabinet over de privatisering van de luchthaven. Een besluit daarover hangt al vier kabinetsperiodes boven de markt. Maar ook binnen de huidige coalitie sleepte de kwestie, nota bene onderdeel van het regeerakkoord, tegen de zin van de VVD aan, omdat vooral het CDA niet gerust was op de risico’s voor Schiphols ’mainportfunctie’. De raad steunt de nu voorgenomen gedeeltelijke privatisering, om Schiphols internationale concurrentiepositie te versterken. Hij acht het uitstellen van een besluit schadelijker dan de (beperkte) risico’s van zo’n stap. Wel stelt de raad dat door behoud van een meerderheidsbelang de luchthaven tegen vijandige overnames is beschermd. Verder kunnen de publieke belangen niet door wet– en regelgeving worden gewaarborgd. „Het belang van Schiphol is te groot voor Nederland om alleen aan de markt over te laten”, aldus lid van de raad Schaake. De raad geeft nog een argument. Zou de overheid geen meerderheid meer hebben en de exploitant inzetten op snel winst maken ten koste van Schiphols mainportfunctie, dan moet de overheid volgens het kabinetvoorstel de exploitatievergunning intrekken. Gebruik van dat ultieme middel is „onnodig schadelijk” voor het internationale imago van Nederland en voor Schiphols internationale positie. „Door een meerderheidsbelang kan de overheid in dreigende crises eerder sturend optreden.” Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is tevreden met het rapport en kan zich volgens een woordvoerder van de staatssecretaris vinden in de conclusies die de raad trekt. Hij voegt daar nadrukkelijk aan toe dat „dit kabinet niet van plan is het meerderheidsbelang te vervreemden”. Nadat Schultz van Haegen het rapport donderdag in ontvangst heeft genomen, zal zij het in de ministerraad bespreken. Of een gedeeltelijke privatisering van Schiphol nu snel in het verschiet licht hangt af van het besluit van de ministerraad en de vraag wanneer het ministerie van Financiën de tijd rijp acht voor een beursgang. Eerder op de dag nam de gemeenteraad van Amsterdam een motie aan waarin staat dat het college van burgemeester en wethouders actief moet lobbyen om de luchthaven in overheidshanden te houden. Het college was daar niet blij mee. De motie was een initiatief van PvdA, GroenLinks, SP, AmsterdamAnders/De Groenen en Leefbaar Amsterdam. Die partijen vinden dat het college zich veel te afwachtend opstelt in de discussie over privatisering. De overheid moet voor 100 procent aandeelhouder blijven van de luchthaven, meent de meerderheid. Schiphol wilde woensdagmiddag niet reageren. Een woordvoerster van de luchthaven zei eerst de presentatie van het advies te willen afwachten.