Besluit over luchthaven België uitgesteld
De Belgische premier Verhofstadt is dinsdagavond lichtgewond geraakt bij een auto-ongeluk. De politicus werd ter observatie opgenomen in een ziekenhuis in zijn woonplaats Gent. Wat de gevolgen zijn voor de discussie over de uitbreiding van het aantal nachtelijke vlieguren op vliegveld Zaventem, is nog onduidelijk.
De medische toestand van Verhofstadt is zeer bevredigend, meldde een hoofdarts van het ziekenhuis afgelopen nacht. Verhofstadt liep geen ernstige verwondingen op, noch breuken of kneuzingen. Minister van Binnenlandse Zaken Patrick De Wael verklaarde voor de VRT-radio dat de premier een aantal ribben heeft gekneusd. Hij blijft in het ziekenhuis voor verdere observatie.
Een voorbijganger zag de auto van de premier omstreeks 22.00 uur op een snelweg bij Gent over de kop gaan. Daarbij waren voorzover nu bekend geen andere voertuigen betrokken. De auto zou eerst een betonnen vangrail hebben geraakt en vervolgens over de kop zijn gegaan.
Verhofstadts chauffeur moet eveneens ter observatie in het ziekenhuis blijven. De premier zat naast zijn chauffeur en had zijn gordel om, aldus zijn woordvoerder.
Het is nog onduidelijk wat het ongeval betekent voor het politieke proces in België, dat de afgelopen dagen een zeer roerig verloop kende. Verhofstadt had dinsdag een loodzware dag na langdurig overleg over de crisissituatie rond extra nachtvluchten op de luchthaven van Brussel.
De diverse Belgische regeringen konden dinsdag geen akkoord bereiken over een plan voor uitbreiding van de nachtvluchten van het koeriersbedrijf DHL. Zowel de Vlaamse als de Brusselse regionale regering wilde een dag extra de tijd om een voorstel van Verhofstadt voor meer nachtvluchten extra te bestuderen.
Als de regioregeringen het plan niet accepteren, komt het kabinet-Verhofstadt in een ongekend zware crisis terecht. DHL wilde eigenlijk dinsdag al uitsluitsel over de mogelijkheid om meer ’s nachts te kunnen vliegen. Als de regio’s dit afwijzen, verplaatst het bedrijf zijn Europees distributiecentrum naar Leipzig. Dat leidt tot het verlies van zeker 3000 banen voor laaggeschoolden, terwijl Verhofstadt juist 200.000 extra arbeidsplaatsen had beloofd.
DHL slikt een dag uitstel. Aanvankelijk wilde het bedrijf, een dochteronderneming van Deutsche Post, op 1 september al duidelijkheid. „We nemen er nota van dat er spijtig genoeg nog geen akkoord is en zien morgen wel”, aldus commercieel directeur De Buck van DHL.
De gewesten Vlaanderen en Brussel schuiven de hete aardappel over de extra nachtvluchten voortdurend naar elkaar door, omdat zij niet willen dat er ’s nachts meer boven hun grondgebied wordt gevlogen. Verhofstadt heeft een plan opgesteld dat uitgaat van een minder grote uitbreiding van de nachtvluchten dan oorspronkelijk gepland.
Als de regio’s het voorstel niet accepteren, dreigt de paarse regering-Verhofstadt te bezwijken. Verhofstadt lijdt niet alleen zwaar gezichtsverlies bij afwijzing van het plan. Door de slechte sfeer wordt het dan ook erg moeilijk oplossingen te vinden voor andere hete hangijzers, zoals de noodzakelijke hervorming van de sociale zekerheid en aanpassing van de taalwetgeving bij verkiezingen.