Webcam haalt computermuis in
De webcam is in Nederland definitief de computerkamer binnengedrongen. Volgens marktleider Logitech is de verkoop van de minicamera’s in de eerste zes maanden van dit jaar verdubbeld, dankzij de sterke groei van snelle internetverbindingen en het grote aantal gebruikers van de Microsoft–chatdienst MSN Messenger.
„De verkoop van webcams benadert nu die van computermuizen", zei directeur R. van de Vegte van Logitech Benelux dinsdag bij een productpresentatie van zijn bedrijf. „Het is echt een massamarkt geworden."
Inmiddels communiceert 15 procent van de drie miljoen Nederlandse Messenger–gebruikers met een camera erbij. Circa 6 procent van de computerbezitters heeft nu een webcam tegen 3 procent begin dit jaar, aldus Logitech.
Nederland is daarmee een interessante markt voor het van oorsprong Zwitserse bedrijf, dat hier een marktaandeel van tegen de 60 procent claimt voor webcams. Geen enkel ander land kent relatief zo veel Messenger–gebruikers. Om in te spelen op de populariteit van de webcam gaat Logitech ook VideoCall–software aanbieden voor de combinatie van geluid en beeld bij het chatten via een breedbandverbinding. MSN Messenger is nog niet zo ver.
De software is enkel bedoeld om de verkoop van webcams te stimuleren. Mocht Microsoft bij Messenger ook geluid gaan aanbieden, dan stapt Logitech er zonder problemen weer uit. Logitech is er veel aan gelegen om het machtige softwareconcern niet te veel voor het hoofd te stoten. De beeldtechnologie van Messenger is ontwikkeld door Logitech en het verkeer draait ook op de servers van de onderneming die haar hoofdkantoor in Fremont, Californië, heeft.
Toch begeeft Logitech zich wel steeds meer in het blikveld van Microsoft. Zo is ook computerprogrammatuur ontwikkeld voor het soepel afspelen van bijvoorbeeld muziek–, video– en fotobestanden. Microsoft heeft voor dit doel het Windows Media Center in huis, dat half oktober in Nederland wordt geïntroduceerd.
De personal computer dringt steeds meer de huiskamer binnen, waar Logitech net als vele andere IT–bedrijven een graantje van mee wil pikken door bijvoorbeeld draadloze muizen als besturingsapparaat op de markt te brengen. Ook de toetsenborden zijn tegenwoordig gemakkelijk te gebruiken voor internetradio of andere mediatoepassingen. Van de Vegte: „De digitale platformen zijn tegenwoordig niet belangrijk meer. Het gaat om de accessoires."