Economie

ABN Amro stopt met airmiles, Albert Heijn deels

Het bankbedrijf ABN Amro stopt met de uitgifte van airmiles. Bij supermarktconcern Albert Heijn krijgen klanten alleen nog spaarpunten bij de aankoop van AH’s huismerk. Andere grote organisaties die gebruikmaken van het programma, zoals V&D en Shell, zeggen blij te zijn met het spaarpuntensysteem. Ze peinzen er niet over er het mes in te zetten.

ANP
21 September 2004 14:27Gewijzigd op 14 November 2020 01:39

Volgens ABN Amro blijkt uit een onderzoek dat de klanten liever andere vormen van beloning willen zoals kortingen bij leningen. De klanten worden geïnformeerd over de stap, aldus de woordvoerster dinsdag.

Het blijft bij Albert Heijn bij ingrepen in de airmiles. De zegeltjes zijn volgens de woordvoerder heilig en met de bonuskaart krijgt de supermarkt veel informatie binnen. Die blijft ook.

De huismerken bij Albert Heijn maken ongeveer de helft van de omzet uit (vorig jaar 5,6 miljard euro). De reden van deze stap is volgens de supermarktorganisatie een onderzoek waaruit blijkt dat klanten liever lagere prijzen hebben dan een airmile.

De moederorganisatie van de airmiles, Loyalty Management Netherlands (LMN), is bezig met een reorganisatie. Ten minste tien van de ongeveer zeventig banen worden geschrapt. Het bedrijf zegt dat de economische omstandigheden daartoe dwingen. De reorganisatie was al ingezet, voordat bekend was dat AH zou gaan schrappen in het spaarsysteem.

LMN geeft jaarlijks ongeveer 7 miljard spaarpunten uit. Iets minder dan de helft van de huishoudens spaart deze airmiles. De organisatie bestaat ongeveer tien jaar en is mede opgezet door Albert Heijn, Shell, V&D en ABN Amro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer