Steden passen openbare ruimte aan voor 1,5 metersamenleving
Meerdere steden nemen de komende tijd maatregelen in de openbare ruimte om meer ruimte te bieden aan inwoners. Amsterdam en Eindhoven starten er maandag mee. Zo wil Amsterdam de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer verlagen, zodat fietsers de rijbaan op kunnen en voetgangers meer ruimte hebben op stoep en fietspad.
De gemeente Amsterdam gaat het autogebruik ontmoedigen en wil inwoners aansporen vooral te lopen of de fiets te pakken. Als het autoverkeer toch flink toeneemt kunnen auto’s eventueel worden omgeleid of worden wegen afgesloten. Daarnaast zal mogelijk op de stoep eenrichtingsverkeer worden ingesteld en kunnen autoparkeerplaatsen worden ingezet voor het parkeren van de fiets.
Eindhoven blijft mensen adviseren 1,5 meter afstand te houden en drukte te vermijden. De stad gaat aan de randen van de binnenstad zogeheten city hosts inzetten, die bezoekers aan de binnenstad welkom heten en hen wijzen op de looproutes in de winkelstraten. Ook worden ledschermen en tekstkarren ingezet om bezoekers te laten zien wat van hen verwacht wordt.
Om ervoor te zorgen dat het afstand houden op een veilige manier verloopt, wil Amsterdam het gedrag van auto’s en fietsers monitoren. Zo is er bij het Vondelpark en de Albert Cuypstraat in Amsterdam al een aantal sensoren opgehangen die verkeersstromen meten.