Economie

AB InBev verkoopt minder bier door coronacrisis

AB InBev voelt ook duidelijk de negatieve effecten van het coronavirus. ’s Werelds grootste brouwer verkocht in het eerste kwartaal van het jaar minder bier als gevolg van de crisis. Vooral de sluiting van de horeca in veel landen zetten de resultaten blijvend onder druk. Doorgaans zijn kroegen, hotels en restaurants goed voor een derde van de omzet van de brouwer.

ANP
7 May 2020 08:17Gewijzigd op 16 November 2020 19:10

AB InBev zag de biervolumes in de periode met 9,3 procent dalen op jaarbasis. Dit kwam door de mindere prestaties in maart. Vooral de problemen in China, dat eerder gebukt ging onder strenge maatregelen om de verspreiding van het virus in te dammen, werden gevoeld. Als China buiten beschouwing wordt gelaten, daalden de volumes met 3,6 procent.

De mindere verkopen werden qua omzet deels tenietgedaan door hogere prijzen. De totale omzet daalde met bijna 6 procent tot 11 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat zakte met bijna 14 procent tot 3,9 miljard dollar.

In China namen de opbrengsten in het kwartaal met 45 procent af, doordat Chinezen minder bier dronken. Het virus trof China tegen het einde van januari, net voor de start van het Chinese Nieuwjaar, wat doorgaans een van de belangrijkste verkoopmomenten is voor de brouwer. Onder de streep resteerde een verlies van 2,1 miljard dollar door bepaalde afschrijvingen en kosten die werden gemaakt vanwege de coronacrisis.

AB InBev verwacht dat de negatieve effecten van de crisis in het tweede kwartaal van het jaar nog groter zullen zijn. In april was sprake van een daling van de volumes met 32 procent. In China daalden de volumes in april met 17 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer