Schaalvergroting basisonderwijs werkt positief
Bestuurlijke schaalvergroting in het basisonderwijs werkt positief. De bovenschoolse besturen werken professioneel en de betrokkenheid van de ouders bij de plaatselijke school neemt niet af, ook al zit het bestuur ’verder weg’.
Dat blijkt uit een evaluatie in opdracht van besturenorganisatie Concent, vijf jaar na de fusies in het vrijgemaakt gereformeerde basisonderwijs. De onderzoekster van de Universiteit Leiden adviseert voorlopig niet verder op te schalen, maar eerst de interne communicatie binnen de clusters te verbeteren. Die conclusie neemt Concent niet direct over, omdat voor een aantal clusters fusie gewenst kan zijn.
De schaalvergroting blijkt financieel voordelig geweest te zijn, doordat middelen efficiënter worden ingezet. Clusters zijn ook beter dan een zelfstandige school in staat om financiële tegenvallers te dragen.
Volgens onderzoekster drs. G. van Til zijn op het gebied van het personeelsbeleid vaak nog onvoldoende de kansen aangegrepen die de schaalvergroting biedt: binnen de clusters is sprake van weinig mobiliteit, terwijl specialisaties en deskundigheden in veel gevallen niet clusterbreed worden ingezet. De respondenten geven verder aan de communicatielijnen binnen de clusters onvoldoende helder te vinden.